آفاقآمارها و پژوهش‌هاپژوهش‌های آفاق

بورس تحصیلی در ایران و کشورهای منطقه

پژوهش دیگر ازمجموعه پژوهش‌های برنامه آفاق، توسط آقای حمزه حاجی عباسی در رابطه با وضعیت بورس تحصیلی در ایران و کشورهای منطقه منتشر شده است.

ضرورت تحصیل دانشجویان بین­‌المللی در ایران مورد توجه اکثریت سیاست‌گذاران با هر دیدگاهی قرار گرفته است. افزایش ورود دانشجویان بین­‌المللی اگر با اصلاح سیاست‌­ها­ و قوانین مهاجرتی و آموزشی در ایران صورت گیرد می‌­تواند برای ایران منافع اقتصادی، فرهنگی، علمی و سیاسی به‌­همراه داشته باشد.

یکی از فرآیندها و  سیاست­‌هایی که در راستای جذب دانشجویان بین‌­المللی نیاز به اصلاح دارد؛ فرآیند و سیاست بورسیه دانشجویان بین‌­المللی در ایران است. بورسیه دانشجویان بین‌­المللی در ایران حداقل تا سه دهه پیشینه دارد؛ در این مدت سیاست­‌ها و آئین‌­نامه‌­های اجرایی متعددی برای آن تدوین گردیده است. در سال‌­های اخیر با توجه به اینکه رقابت منطقه‌­ای در جذب دانشجویان و نخبگان از کشورهای منطقه افزایش یافته است؛ بازبینی و اصلاح سیاست­‌ها با توجه به شرایط روز ضروری است. در این پژوهش با مطالعه فرآیندها، روال­‌ها و سیاست‌­ها استخراج شده و از مقایسه با وضعیت ایران در این زمینه، پیشنهاداتی به سیاست­گذاران در حوزه دانشجویان بین‌­المللی ارائه گردد.

دریافت متن کامل پژوهش:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا