آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

معرفی گزارش سیاستی: ابعاد جنسیتی جابجایی‌های دانشگاهی

(The Gender Dimensions of Academic Mobility)

ناشر: موسسه آموزش بین‌المللی (IIE)

سال 2017

این گزارش به حضور زنان در دانشگاه‌‌های کشورهای مختلف می‌‌پردازد و به ارائه آمارهای گوناگون و مقایسه آن‌ها در این زمینه می‌پردازد. در ادامه گزارش با بررسی میزان افزایش دانشجویان بین‌‌المللی زن نشان می‌دهد که چگونه حضور زنان و به‌خصوص زنانِ کشورهای محروم رشد بالایی داشته است. برای مثال در نمودار زیر به مقایسه حضور دانشجویان بین‌­المللی زن در فاصله سال­‌های 1980 تا 2015 در کشور آمریکا می­‌پردازد و نشان می­‌دهد در این مدت میزان دانشجویان بین­‌المللی زن از کمتر از 30 درصد به بیش از 44 درصد رسیده است.

گزارش در ادامه با بررسی دقیق‌­تر در مورد مقایسه دانشجویان بین­‌الملل زن در آمریکا نشان می­‌دهد که چگونه زنان از آسیا ( به ویژه کشور چین) توانسته‌­اند بیشترین کرسی‌­های دانشگاهی در آمریکا را از آن خود کنند.

این گزارش افزایش دانشجویان بین‌­المللی زن را به دلیل عوامل زیر می­‌داند.

  • توسعه اقتصادی کشورهای با درآمد متوسط: رشد اقتصادی و درنتیجه افزایش درآمد سرانه کشورهای با درآمد متوسط همچون چین، هند، کره جنوبی و… باعث شده که حضور زنان در آموزش­ عالی کشورها و همچنین مهاجرت تحصیلی آن­‌ها افزایش یابد.
  • دسترسی بهتر به موقعیت­‌های آموزشی در خارج از کشور: یکی از دیگر از دلایل مهاجرت تحصیلی زنان به دیگر کشورها به دلیل عدم اجازه زنان برای تحصیل در رشته‌­های خاص عنوان می‌­شود. گزارش در این قسمت با ذکر مثالی از کشور ایران که زنان نمی‌­توانند در بعضی رشته‌­های مهندسی تحصیل کنند، دومین علت مهاجرت تحصیلی زنان را این مورد عنوان می­‌کند.
  • تغییرات فرهنگی: گزارش یکی از دیگر از عوامل افزایش حضور زنان، تغییرات فرهنگی در مورد تحصیل دختران عنوان می‌­کند و با ذکر مثالی از کشور عربستان بیان می­‌کند که در این کشور دیدگاه مردم در مورد تحصیل زنان در سال­‌های اخیر بسیار تغییر کرده است.
  • افزایش نقش زنان در جامعه و رهایی از وابستگی: یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش حضور زنان در دانشگاه­‌های بین­‌المللی شده است را استقلال زنان، توانمندی آن‌­ها برای اشتغال و کسب درآمد و همچنین کاهش میزان ازدواج آن‌­ها می‌­داند که این موارد باعث تغییر نقش زنان در خانواده‌­ها شده است.

همچنین در پایان، گزارش به بیان مشکلات جدی موجود بر سر راه تحصیل زنان در خارج از کشور می‌­پردازد و برای ایجاد تبعیض مثبت (بهتر است بگوییم جبرانِ تبعیض­‌های گذشته)، به چند نمونه از برنامه­‌های بین‌­المللی برای تسهیل جابجایی زنان اشاره می­‌کند و برنامه‌­های بورسیه موسسه­‌هایی همچون بنیاد فورد و شلمبرگر را برای زنان معرفی می­‌کند و هدف از اجرای این برنامه­‌ها، افزایش کنشگری زنان، بهبود فرصت‌­های حرفه­‌ای، آگاهی از فضای متفاوت دانشگاهی و افزایش اعتمادبه‌نفس آن­‌ها اعلام می­‌شود.

متن اصلی گزارش:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا