آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

مرزهای آینده: تنوع‌بخشیدن به جذب دانشجویان بین‌­المللی

نام ناشر: موسسه Studyportal و Unibuddy

سال انتشار: 2022

تنوع‌بخشی به دانشجویان بین‌­المللی یکی از سیاست‌­های جدید است که با هدف کاهش خطرات ناشی از نا اطمینانی‌­های موجود در بازار جذب دانشجویان بین‌­المللی انجام می­شود. گزارش حاضر با هدف معرفی کوتاهی در مورد انواع روش­‌های تنوع‌بخشی (تنوع‌بخشی در دانشجویان، کارمندان و استادان، رشته تحصیلی و حتی مکان جغرافیایی دانشگاه) و ضرورت آن؛ به معرفی چارچوبی برای تنوع‌بخشی در جذب دانشجویان بین­‌المللی می‌­پردازد. این گزارش معیارها و شاخص­‌های کمی و کیفی (جمعیت، سن، درآمد سرانه و…) را برای مطالعه کشورهای دانشجوفرست معرفی می­‌کند و مثال­‌هایی از 17 کشور گوناگون را برای فهم بهتر موضوع ارائه می‌­کند.

گزارش در ابتدا به ضرورت تنوع‌بخشی و مزایای آن اشاره دارد و مزایای زیر را برای تنوع‌بخشی برمی‌­شمارد:

  • افزایش کیفیت تجربه دانشجو: وجود دانشجویان با ملیت­های گوناگون، باعث افزایش تجربه چند فرهنگی دانشجو می­‌شود.
  • افزایش توانمندی دانشجو: دانشجویان توانایی­‌های بیشتری در زمینه کارگروهی برای آینده شغلی خود به دست می‌آورند.
  • کاهش خطرات: با افزایش تنوع در دانشجویان ورودی، خطرات از دست رفتن بازار ناشی از محدودیت‌­های جذب از یک کشور (شیوع بیماری، جنگ و…) کاهش می­‌یابد.
  • افزایش اعتبار و شهرت: جذب نخبگان از کشورهای مختلف در رتبه­‌بندی­‌های جهانی اعتبار و شهرت بیشتری می‌آورد.

گزارش با ارائه آمار از وضعیت کشورهای پیشرو در تنوع‌بخشی به دانشجویان بین‌­الملل، وضعیت فعلی کشورهای مقصد دانشجو را به خاطر جذب دانشجو از دو کشور هند و چین در راستای کاهش هزینه­‌های جذب، نقد می‌­کند.

در ادامه، گزارش معیارها و شاخص‌­هایی جهت مطالعه کشورهای دانشجو فرست برای انتخاب به­‌عنوان بازار جذب دانشجو معرفی می­‌گردد:

  • معیار جمعیتی: جمعیت دانشجویان بالقوه (افراد از سن 15 الی 24) کشور چه میزان است؟
  • دانشجویان بین­‌المللی: چه تعداد دانشجویان کشور که در خارج از کشور تحصیل می­‌کنند و تغییرات آنچه میزان است؟
  • میزان سرانه خالص داخلی کشور: وضعیت درآمد سرانه و وضعیت اقتصادی مردم آن کشور چگونه است؟
  • نرخ نفوذ اینترنت: چند درصد از جمعیت کشور از اینترنت استفاده می­‌کنند؟
  • نرخ جابجایی خروجی: چند درصد از کل دانشجویان کشور هدف در خارج از کشور هستند؟
  • نرخ­‌های ثبت‌­نام: چند درصد از دانش­‌آموزان دبیرستانی در دانشگاه ثبت‌­نام می­‌کنند؟ درصد دسترسی به آموزش با توجه به جنسیت چگونه است؟

و همچنین با معرفی سه معیار کلیدی کلی به اهمیت ترکیب شاخص­‌های کمی و کیفی در راستای شناخت بهتر بازار اشاره می­‌کند آن معیارها موارد زیر هستند:

  • راهبرد دانشگاه در زمینه همکاری­‌های بین‌­المللی و برنامه‌­های دولت در زمینه جذب دانشجو چگونه است؟
  • اندازه بازار مبدأ و تعداد تقاضا برای ورود به آموزش عالی در کشور هدف چه شرایطی دارد؟
  • علاقه‌مندی‌های دانشجویان در مورد رشته­‌های تحصیلی و دیگر موارد شاخص چگونه است؟

در ادامه، گزارش به مطالعه 17 کشور انتخابی با استفاده از شاخص‌­های معرفی‌شده می­‌پردازد. با مطالعه­‌های بازارهای نوظهور برای جایگزین بازار کشور هند؛ کشورهای بنگلادش، اندونزی، نپال، پاکستان و سریلانکا را معرفی می­‌کند و برای جایگزین بازار کشور چین، کشورهای فیلیپین، مالزی، تایلند، ویتنام و سنگاپور را معرفی می­‌کند؛ و کشورهای قابل‌توجهی در قاره اروپا و آمریکا را که می‌­توانند بازار خوبی برای جذب دانشجو از آن‌ها باشند را بررسی می­‌کند.

در انتهای گزارش، فرایند 7 مرحله‌­ای برای طراحی راهبرد تنوع‌بخشی معرفی می­‌شود:

  • گام اول: روشن کردن اهداف تنوع‌بخشی؛
  • گام دوم: شناخت پویایی­‌های موسسه آموزشی؛
  • گام سوم: شناخت وسیع‌­تری از بازار و رقبا؛
  • گام چهارم: شناسایی فرصت­‌ها در ابعاد گوناگون تنوع‌بخشی؛
  • گام پنجم: شناخت ویژگی­‌های بازار هدف؛
  • گام ششم: تنظیم فرایندهای کاری و امور موسسه در جهت جذب از بازار هدف؛
  • گام هفتم: شناخت چگونگی مقایسه دانشجویان بین‌­المللی؛

متن اصلی گزارش:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا