آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

ارزیابی رضایت دانشجویان

جوایز جهانی رضایت دانشجویی (Global Student Satisfaction Awards) به سنجش و ارزیابی تجربه دانشجویان در دانشگاه‌­ها می­‌پردازد و بهترین دانشگاه­‌های جهان که بالاترین میزان رضایت دانشجویی را کسب کرده‌­اند را معرفی می‌کند این جایزه دارای مزایایی زیادی است که می‌­تواند به دانشجویان آینده در انتخاب دانشگاه مطلوب کمک نماید. از سویی دیگر به دانشگاه­‌ها فرصتی می­‌دهد تا خود را در معرض دیده شدن قرار دهند و در مورد برنامه­‌های درسی خود بازخورد دریافت کنند.

اندازه‌­گیری و درک رضایت دانشجویان نقش مهمی در بهبود ارائه خدمات دانشگاه و ایجاد تجربه‌آموزشی بهتر برای دانشجو ایفا می­‌کند. این سنجش به دانشگاه‌ها کمک می­کند تا بفهمند که در کدام حوزه‌ها فراتر از انتظارات هستند و مزیت دارند و همچنین در کدام حوزه‌ها عقب‌مانده‌اند و نیاز به بهبود دارند. “جایزه رضایت دانشجو” عملکرد دانشگاه را بر اساس تجربه زندگی و تحصیلی دانشجو ارزیابی می­‌کند، در حالی­که دیگر شاخص­ها و معیارهای ارزیابی دانشگاه‌­ها موضوعاتی همچون میزان انتشارات، وجهه و یا خدمات دانشگاهی را می­‌سنجند و به‌ندرت بر تجربه زیسته ​​دانشجو در دانشگاه توجه دارند. “رضایت کلی دانشجو” شاخص مهم‌تری برای سنجش توانایی یک دانشگاه در خدمت رسانی به بدنه دانشجویی است.

نتایج گزارش رضایت‌مندی جهانی دانشجویی سال 2021 بر اساس مناطق مختلف در جهان ارائه‌شده است و نشان می‌­دهد که در هر قاره و منطقه وضعیت دانشگاه‌ها چگونه است. این گزارش نتایج یک پیمایش جهانی است که شامل ارزیابی رضایت بیش از 108 هزار دانشجویان ملی و بین­‌المللی از 200 ملیت مختلف است و مؤسسات آموزشی در 121 کشور مختلف را مطالعه و بررسی می‌­کند. در شکل زیر میزان سن پاسخ‌دهندگان نشان داده‌شده است.

در سال 2021 میانگین کلی رضایت دانشجویان، 4.06 اعلام گردید درصورتی‌که بالاترین عدد 5 است و بیشترین میزان رضایت از سوی دانشجویان کارشناسی ارشد گزارش شده است.

گزارش مذکور ابعاد هفت­گانه‌­ای را موردسنجش قرار می‌­دهد که در ادامه معرفی می­‌شوند.

ابعاد رضایت­مندی دانشجویان:

  • تعاملات اداری
  • اطلاعات به‌روز: اطلاعات به­روز در وب‌سایت دانشگاه؛
  • سرعت پاسخگویی: پاسخگویی سریع و به­موقع به درخواست‌های دانشجویان؛
  • مدیریت انتظارات: آگاهی­‌رسانی با جزئیات و رفع ابهام‌­های دانشجویان
  • ساده­‌سازی فرایند: برخط کردن کارها، قابل‌فهم کردن برگه‌ها و متمرکز کردن پاسخگویی
  • شفافیت: بیان جزئیات فرایندها
    • تعاملات دانشجو و استاد
  • ارائه حمایت فردی: ارتباط فردی و شخصی با دانشجو،
  • در دسترس و مفید بودن: در دسترس بودن منابع درسی، اساتید و مشاوران دانشگاه برای دانشجو،
  • همدل بودن: آگاهی در مورد علائق و گذشته دانشجویان،
  • مشوق و انگیزه­‌بخش: حمایت از تلاش و پیشرفت دانشجو و دادن احساس ارزشمند بودن به او،
  • قابل‌اعتماد بودن: بیان تجربیات از زندگی شخصی برای نزدیکی به دانشجو؛
    • تجربه کلاس مجازی
  • آموزش مربیان: مهارت­‌های تدریس در فضای مجازی
  • پیگیری مستمر: پیگیری و ارزیابی مستمر یادگیری و مشارکت دانشجو در کلاس مجازی
  • مشارکت فعال و شاداب: استفاده از عناصر افزایش‌دهنده تعامل در کلاس مجازی، مباحثه، تمرین گروهی و…
  • تعداد استراحت بیشتر: افزایش تعداد استراحت در بین کلاس جهت افزایش تمرکز
    • مدیریت بحران کرونا
  • ارتباطات فعال: آگاهی‌رسانی شفاف به دانشجو نسبت به آنچه از او انتظار می‌­رود تا در زمان بحران انجام دهد
  • همدلی: همدلی با دانشجویانی که خانواده آن­‌ها یا خود آن‌ها دچار چالش ناشی از بیماری شده‌­اند
  • یادآوری چگونگی مراجعات دانشجویان: بیان شرایط مراجعه به اساتید و دیگر منابع و مراکز
  • تشویق به روال­مندکردن امور: آموزش چگونگی عادت به شرایط متغیر و جدید
  • فراهم کردن حمایت بیشتر: حمایت مالی و شرایط روحی از دانشجویان در بحران کرونا
    • تنوع دانشجویی
  • عمل به توصیه­‌ها: تنوع و تکثر باید در فرایندهای جذب، ارتقا، خدمات دانشجویی و… مشاهده شود
  • داشتن برنامه برای مسائل: برنامه‌ریزی برای کاهش معایبی همچون بدفهمی در کلاس و خستگی روحی ناشی از تفاوت­‌های دانشجویان
  • ایجاد قوانین پایه: ایجاد شرایط مشارکت و احترام بیشتر به‌­وسیله راهنماها و دستورالعمل­‌های مشخص
  • تشویق به مشارکت همه دانشجویان: حمایت از دانشجویان که فرهنگ خود به دیگران را معرفی کنند
  • ترویج برنامه درسی متفاوت: تنوع در تدریس، محتوا و شیوه تدریس
    • کیفیت زندگی دانشجویی:
  • توجه به بازخوردها: برنامه داشتن برای دریافت نظرات دانشجویان
  • فرصت­‌های بیرون از پردیس: فعالیت در امور اجرایی پردیس، مشارکت در فعالیت­‌های فوق‌برنامه و انجمن­‌ها
  • رصد کردن فعالیت دانشجو: بررسی وضع موجود در مورد شرایط دانشجویان و میزان رضایت آن­‌ها
  • همسو کردن ارزش­‌های دانشجویان: اجازه به دانشجویان جهت بیان ارزش‌­ها و باورها
  • ارائه خدمات: ارائه خدمات فراتر از یادگیری همچون مشاوره تحصیلی و زندگی، شبکه‌­سازی، مشاوره شغلی
    • پیشرفت شغلی
  • مشارکت با کارفرمایان: دعوت از کارفرمایان برجسته به دانشگاه برای معرفی شرایط شغلی
  • تفکر خارج از چارچوب: ارائه مشاوره اختصاصی و فراتر از مشاوره‌­های معمول و تکراری
  • سازمان‌دهی کارگاه­‌ها: ایجاد شرایطی برای یادگیری توانمندی­‌هایی مثل طراحی کارنامک، توسعه وجهه شخصی، مصاحبه، شبکه­‌سازی و یافتن شغل
  • مشارکت با دانش­‌آموختگان: ایجاد شبکه فعالی از دانش­‌آموختگان
  • الهام بخشی به دانشجویان: دعوت از افراد موفق در رشته تحصیلی مربوطه برای الهام بخشی به دانشجویان

با ارزیابی هر یک از این مؤلفه‌ها مشخص گردید که دانشگاه‌­ها باید در سه حوزه زیر فعالیت بیشتر و مؤثری را انجام دهند:

  • بهبود تجربه کلاس درس مجازی؛
  • حمایت از پیشرفت شغلی دانشجویان؛
  • برقراری ارتباط مؤثر با دانشجویان در طول بحران‌هایی مانند کووید-19.

گزارش به کشور ایران نیز پرداخته و آن را ارزیابی نموده است. در شکل زیر در قسمت (کشورهای دیگر) نام ایران قابل‌مشاهده است. همان‌طور که دیده می‌­شود ایران در وضعیت مطلوبی ازنظر دانشجویان قرار ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا