آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

جهانی‌سازی، بین‌المللی‌سازی آموزش عالی و ورود دانشجو به ترکیه: مروری بر سیاست‌ها و روندها

ناشر: مرکز سیاست مهاجرت آنکارا

سال: 2018

معرفی ناشر: مرکز سیاست مهاجرتِ دانشگاه آنکارا یلدریم بیازیت، در سال 2015 به‌­منظور پایش و رصد، پژوهش­ و انتشار گزارش در حوزه مهاجرت تأسیس شد.

محتوای گزارش

گزارش در ابتدا به بحث جهانی‌­سازی و بین‌­المللی­‌سازی و تفاوت­ آن­‌ها می‌­پردازد و به لزوم وجود سیاست­‌های بین­‌المللی‌سازی برای مقابله با جهانی‌سازی (غربی‌سازی) اشاره می­‌کند.

جهانی­‌سازی فرایند استاندارد شدن فرهنگ و نظام تولید جهانی به دلیل توسعه ارتباطات انسانی است. در این فرهنگ جدید، اولویت بر کارایی، رقابت‌­پذیری و یکسان­‌سازی است و تفاوت­‌های محلی ارزشی ندارند. جهانی‌سازی ازنظر وسعت، شدت، سرعت بسیار تأثیرگذار است و باعث دگرگونی عظیمی در روابط و تعاملات اجتماعی یک کشور و کالایی­ شدن آموزش عالی می­‌شود.

بین‌­المللی‌سازی، در راستای مقابله با تأثیرات منفی جهانی‌­سازی بوده و مستلزم تغییر ساختار کلان اجتماعی (انتظارات اجتماعی، مقررات ملی و روابط بین­‌المللی) به‌­صورت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده است. بین‌­المللی‌سازی به روابط دولت-ملت‌­ها و تفاوت‌­های فرهنگی احترام می‌­گذارد و در برابر یکسان‌­سازی مقاومت می­‌کند. مؤسسات آموزش­ عالی نیز باید بر اساس جغرافیا، اقتصاد و فرهنگ، تاریخ خود درگیر بین‌­المللی‌سازی شوند و به‌عنوان عوامل تغییر در سطح جهانی، ملی و محلی به فعالیت بپردازند. این سیاست­‌ها به سنت­ همکاری­، تعامل و ارزش‌­های اصیل دانشگاهی پایبند هستند.

ترکیه در سی سال گذشته، شاهد ظهور اقتصاد جهانی، کالایی شدن آموزش عالی و رقابت شدید جهانی بین دانشگاه‌ها برای جذب دانشجویان و اساتید بین‌المللی بوده است. پیوستن به پیمان تجاری گات (GATS) در سال 1995؛ و تعهد شورای آموزش عالی ترکیه (CoHE) برای خصوصی­‌سازی و تجاری‌­سازی آموزش عالی (دریافت شهریه، ایجاد دانشگاه‌­های کارآفرین و آموزش فنی و حرفه‌­ای) به‌­‌دلیل دریافت وام از بانک جهانی، همچنین امضای بیانیه بلونیا در سال 2001، در راستای جابجایی آسان‌­تر دانشجویان و اساتید و پیوستن به حوزه آموزش عالی اتحادیه اروپا (EHEA)، از جمله مهم­ترین عوامل موثر در جهانی‌­سازی آموزش عالی ترکیه بوده است. این کشور با سرمایه‌­گذاری عظیم در نظام آموزش عالی خود (بین‌­المللی‌­شدن 129 دانشگاه و 77 بنیاد) توجه زیادی به رشته­‌های فنی مهندسی برای حل مشکلات صنعتی خود دارد. موارد زیر به­‌عنوان عوامل چالش­‌برانگیز آموزش عالی ترکیه ذکر گردیده است:

  • افزایش جمعیت ترکیه و رشد جمعیت زیر 15 سال به عدد 19 میلیون نفر؛
  • مسائل ناشی از نابرابری در آموزش عالی؛
  • خصوصی‌سازی، مقررات زدایی به نفع بازار و کاهش توجه به آموزش عالی عمومی؛
  • توجه به پژوهش­های بازارپسند؛
  • اولویت دادن به مقاله. ترکیه در سال 2018 رتبه 20 در (H-index) را داشته است؛

در بخش سوم، اهمیت بین‌­المللی‌سازی آموزش عالی را از جنبه­‌های منافع اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بررسی می‌­شود و سازمان‌­ها و نهادهای اثرگذار در ترکیه معرفی می­گردد مهم‌ترین دلایل ترکیه برای جذب دانشجوی بین‌­المللی موارد زیر هستند.

  • گسترش اتحادهای راهبردی: این کشور قصد دارد روابط خود با کشورهای عربی، آفریقایی، حوزه بالکان و اروپا، آسیای مرکزی، خاورمیانه و قفقاز را گسترش دهد؛
  • موضوعات تجاری: نیاز روزافزون به کارگر ماهر و سرمایه انسانی جهانی و پرورش نیروهای بااستعداد برای رفع نیازهای داخلی ترکیه ضروری است؛
  • مزایای ملی و بین­‌المللی: مزایای علمی، اقتصادی و نظامی گوناگون، پژوهش­‌های بهتر و باکیفیت‌­تر، آموزش بهتر زبان انگلیسی، ارتباط با نخبگان دیگر کشورها
  • ارتباطات سیاسی: استفاده از آموزش عالی به‌عنوان ابزار دیپلماتیک و ارتباطات دوستانه؛
  • توسعه فرهنگی و اجتماعی: از بین بردن کلیشه‌­های قومیتی و فرهنگی، گسترش زبان، تاریخ و فرهنگ ترکی و…

ترکیه در سال 2003 به برنامه تبادل اراسموس پیوست و در سال 2011 نیز یک برنامه تبادل دانشجو به نام مولانا ایجاد کرد. این کشور مزیت «بورسیه» را برای برندسازی و بازاریابی به‌خوبی درک نموده است. وزارتخانه‌های امور خارجه، آموزش، دفاع، کار و تأمین اجتماعی، امور اتحادیه اروپا، مرکز آموزش و جوانان اتحادیه اروپا، اقتصاد، توسعه، شورای عالی ترک‌های خارج از کشور (YTB) و مؤسسه یونس امره در طرح‌های برندسازی مشارکت دارند و سیاست‌های پویایی جهت جذب مهاجران ماهر، تسهیل مجوز اشتغال و کوتاه کردن فرایند کنترل و بازرسی تدوین کرده‌­اند. همچنین این کشور در سال 2013 یک سایت جامع به نام Study in turkey ایجاد نمود.

علاوه بر بورسیه­‌های مختلف دانشگاهی و بنیادهای مختلف عمومی دو بورسیه دولتی نیز دارد:

  • بورسیه ترکیه (TS): این بورسیه در سال 1992 بر اساس «طرح بزرگ دانشجویی» و پس از سقوط شوروی ایجاد شد (اکنون به­‌نام YTB شناخته می‌­شود.) تا از کشورهای آذربایجان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان جذب دانشجو داشته باشد. درحالی‌­که در سال 2008، تنها 8 هزار درخواست پذیرش از 50 کشور دریافت کرد اما با استفاده از برندسازی و بازاریابی در سال 2018 این عدد به 122 هزار درخواست از 175 کشور رسیده است.
  • بورسیه شورای علم و فناوری ترکیه (TUBITAK): این بورسیه پژوهشگران، دانشجویان کارشناسی و تکمیلی را تأمین مالی می­‌کند و به­‌ویژه برای کشورهای با درآمد پایین و مدال­‌آوران المپیادی رشته­‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌­شناسی و علوم اطلاعات طراحی شده است.

در فصل­ 4 گزارش، سیاست­‌های «منطقه‌­ای گرایی» ترکیه توضیح داده می­‌شود. منطقه‌گرایی باعث یکپارچگی، هماهنگی، همگرایی در سطح کشورهای یک منطقه می­‌شود. نزدیکی تاریخی و فرهنگی و هزینه‌های کم سفر ازجمله دلایل موفقیت منطقه‌گرایی است. پیمان بلونیا، شبکه دانشگاهی کشورهای جنوب شرق آسیا (AUN) که توسط ASEAN ایجادشده است و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) مثال­هایی از منطقه­‌گرایی هستند.

منطقه MENA دارای موقعیت جغرافیایی ممتاز، بازارهای بزرگ، جمعیت جوان و مزیت­های نسبی گوناگونی است و پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارد و ترکیه می­تواند از طریق همکاری در زمینه‌های مختلف ازجمله آموزش عالی از آن­‌ها بهره‌مند شود.

روابط ترکیه و کشورهای آفریقایی در دو دهه گذشته در همه زمینه‌ها توسعه‌یافته است. اعلام سال 2005 به‌عنوان «سال آفریقا» توسط دولت ترکیه، «اجلاس همکاری ترکیه و آفریقا» در سال 2008؛ «سند استراتژی آفریقا» در سال 2010؛ و «برنامه گسترش آفریقا» در سال 2015 بدین منظور بوده است. هدف این برنامه­‌ها ایجاد فرصت‌هایی برای آموزش عالی ترکیه در راستای آموزش کادر علمی، اداری و فنی کشورهای آفریقایی (ازجمله تونس، الجزایر، مراکش، جیبوتی، سودان و رواندا) است.

گروه «بین‌المللی سازی دانشگاه‌های پژوهشی ترکیه (ITRU)» نیز که از پنج دانشگاه (بیلکنت، بغازیچی، کوچ، فنی خاورمیانه و سابانچی) تشکیل‌شده است به‌­دنبال هم‌افزایی فعالیت‌­ها برای بهبود کیفیت نظام آموزش عالی ترکیه هستند و در جستجوی یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات فرآیند بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های آموزشی، یادگیری، پژوهشی و مدیریتی است. بخش 5 گزارش، دودسته توصیه­‌های سیاستی برای مؤسسات آموزش عالی ارائه می‌­دهد. یکی در سطح کلان و راهبردی؛ و دیگری در سطح خرد و متوسط در مورد شیوه‌های مدیریت دانشگاه و سازمان‌دهی کلاس درس.

متن کامل گزارش:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا