آفاقیادداشت‌هایادداشت‌ها و اخبار
موضوعات داغ

بررسی بازار­های منطقه‌­‌ای و پیرامون ایران در جذب دانشجویان بین­‌المللی(جستار دوم از کتاب تحصیل در آن سوی مرزها)

ناهیدصادقی-پژوهشگر برنامه آفاق
یادداشت زیر در تاریخ یکشنبه 13 شهریور1400 در بخش اندیشه و تاریخ روزنامه سازندگی به چاپ رسیده‌است.

در دهه‌های اخیر، رشد روز افزون تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی، تحولات اساسی در جهان به وجود آورده و فرآیند جهانی شدن باعث افزایش روابط اجتماعی جوامع با یکدیگر شده است. (دهشیری و همکاران، 1395) به تبع، جهانی شدن تاثیر خود را در بحث آموزش‌عالی نیز گذاشته است.گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات، سريع‌تر و ارزان‌تر شدن ارتباطات اقتصادي و اجتماعی، کاهش هزینه حمل و نقل باعث رونق بیشتر آموزش‌عالی بین‌المللی در جوامع شده است. از این‌رو تقاضا برای جذب دانشجویان بین‌المللی در کشورها به دلایل متعدد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی/ اجتماعی رو به افزایش است. (زمانی منش و همکاران،1390)

بررسی بازار کشورهای پیرامونی ایران و مقایسه‌ی الگوها و سیاست‌های جذبی به کار برده شده توسط کشورهای موفق منطقه‌ای می‌تواند در تحلیل بهتر وضع موجود کشور ایران در این بازار و موانع و چالش‌های جذب دانشجویان بین‌المللی به کشور کمک کند. در ادامه به تحلیل آمارهای ارائه شده در سایت یونسکو در خصوص میزبانان دانشجویان بین‌المللی ازبخش‌های مختلف آسیا می‌پردازیم. آخرین آمار به روز در این سایت، مربوط به سال 2018 است.

بازار کشورهای آسیای غربی:

ردیفکشورارسال کنندهمیزبان1میزبان2میزبان3میزبان4میزبان5ایران
1افغانستانایران/13724ترکیه/5826هند/4657عربستان/994آمریکا/47313724
2ترکیهآمریکا/9698آلمان/7625بریتانیا/3420ایتالیا/2389اتریش/222084
3آذربایجانترکیه/17088روسیه/11269اوکراین/5474گرجستان/2127آلمان/894184
4گرجستاناوکراین/1851آلمان/1955روسیه/1580ارمنستان/1045ترکیه/7581
5ارمنستانروسیه/2720فرانسه/324آلمان/656آمریکا/302ایتالیا/1178

در میان کشورهای آسیای غربی از جمله ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان، ایران جایگاهی به عنوان میزبان دانشجویان بینۀمللی ییییی‌المللی از این کشورها ندارد. تنها تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان کشور افغانستان در ایران مشغول به تحصیل هستند که آن هم به این خاطر است که بیشــتر دانشــجویان افغانستانی مشــغول به تحصیل در ایران ازمهاجرینی هستند که سال‌ها پیش به ایران مهاجرت کرده‌اند یا حتی در ایران متولد شده‌اند و دوران تحصیلات پایه خود را درمــدارس ایــران گذرانده‌ و با کنکور سراسری وارد دانشگاه‌ها شده‌اند.

در کشورهای ترکیه و آذربایجان به غیر چند کشور پرطرفدار مثل آمریکا، آلمان و بریتانیا به عنوان اولویت اول، مقاصد بعدی دانشجویان، کشور اوکراین و کشورهای منطقه‌ای آسیای غربی یعنی گرجستان، ارمنستان و ترکیه بوده و به نظر می‌رسد نزدیکی فرهنگی و هم‌زبانی عامل اصلی گرایش دانشجوبان برای مهاجرت به این کشورها جهت تحصیل بوده‌است.

بازار کشورهای آسیای مرکزی:

ردیفارسال کنندهمیزبان1میزبان2میزبان3میزبان4میزبان5ایران
1قزاقستانروسیه / 65237قرقیزستان/2479ترکیه/2065آمریکا/1764چک/167711
2ترکمنستانروسیه /17457ترکیه/ 12247بلاروس/ 7434اوکراین/ 3817قزاقستان/ 32944
3ازبکستانقزاقستان/26130روسیه /20862اوکراین /1498کره /3135لتونی /11162
4تاجیکستانروسیه /14204قرقیزستان/2365ترکیه/656بلاروس/478قزاقستان/563135
5قرقیزستانروسیه /5523ترکیه / 1926قزاقستان/ 1161آلمان/ 511عربستان/3593

همان طور که در نمودار بالا مشخص شده است در کشورهای آسیای مرکزی مقصد اصلی و اولین کشور انتخاب شده توسط دانشجویان برای تحصیل کشور روسیه است. این موضوع به سابقه قرارگیری این کشورها ذیل اتحاد جماهیر شوروی و هچنین روابط تنگاتنگ اقتصادی سیاسی آنان با روس‌ها بر‌می‌گردد. در وهله بعدی کشورهای ترکیه، اوکراین، بلاروس و کره به عنوان مقصدهای جذاب در خارج از منطقه آسیای مرکزی انتخاب شده‌اند. کشور ایران با وجود قرابت فرهنگی و زبانی با کشور تاجیکستان دارد نتواسته به عنوان مقصد جذاب برای دانشجویان این کشور مطرح شود. در عوض کشور ترکیه گوی سبقت را در بازار جذب دانشجویان بین‌المللی در این کشورها از ایران ربوده ‌است.

بازار کشورهای آسیای جنوبی:

ردیفکشورارسال کنندهمیزبان1میزبان2میزبان3میزبان4میزبان5ایران
1مالزیاسترالیا/15653بریتانیا/14950آمریکا/8619ژاپن/2600نیوزلند/18541
2بنگلادشمالزی/6904آمریکا/7408استرالیا/5830بریتانیا/2329آلمان/250113
3پاکستاناسترالیا/11324آمریکا/7412بریتانیا/5594مالزی/4649آلمان/4204282
4اندونزیاسترالیا/12180آمریکا/8452مالزی/8440بریتانیا/2986ژاپن/418722

با توجه به جدول بالا در کشورهای آسیای جنوبی نیز فارغ از 4 کشور استرالیا، بریتانیا، آمریکا و آلمان به عنوان مقاصد اصلی و جذاب دانشجویان بین‌المللی در این منطقه، با نام کشور مالزی برخورد می‌کنیم. این کشور توانسته در جذب دانشجو از کشورهای همسایه خود موفق عمل کند. تعداد دانشجویان بین‌المللی در مالزی طی سال‌های 2000 تا 2017 تقریبا 5 برابر شده‌است و از 18 هزار و 892 نفر در سال 2000 به 100 هزار و 765 نفر در سال 2017 افزایش یافته‌است. (UIS,2021) مالزی نیز مانند سایر کشورهای آسیایی توجه ویژه‌ای را به بخش آموزش‌عالی خود، با هدف تبدیل شدن این کشور به قطب آموزش عالی منطقه مبذول داشته‌است. در مقابل ایران به عنوان همسایه هم‌مرز و نزدیک به کشور پاکستان نتوانسته خود را به عنوان مقصد جذاب برای دانشجویان این کشور معرفی کند. و تا سال 2019 میزبان تعداد کمی (282نفر) از دانشجویان پاکستانی بوده‌است.

بازار کشورهای عربی:

ردیفکشورارسال کنندهمیزبان1میزبان2میزبان3میزبان4میزبان5ایران
1عربستان سعودیآمریکا/47321بریتانیا/7802کانادا/5694استرالیا/3559مالزی/214911
2مراکشفرانسه/28431آلمان/3789اوکراین/4723ایتالیا/2620آمریکا/15043
3سوریهترکیه/20701عربستان/9106اردن/6704امارات/6592آلمان/8122819
4مصرامارات/5256عربستان/4836آمریکا/3689آلمان/3261فرانسه/191811
5عراقاردن/6969ترکیه/5187امارات/2773مالزی/2116ایران/31203120
6فلسطیناردن/8290عربستان/5601امارات/4134ترکیه/1825آلمان/140135
7یمنعربستان/20799امارات/2896مالزی/1896ترکیه/1896هند/149898
8اردنامارات/6107عربستان/3016آمریکا/2420اوکراین/1895بریتانیا/18065
9الجزایرفرانسه/24094مالزی/519کانادا/513امارات/389عربستان/3553
10کویتآمریکا/10994بریتانیا/4063اردن/3943امارت/1037استرالیا/7649
11تونسفرانسه/9499آلمان/5599رومانی/1152ایتالیا/1081کانادا/10487
12لبنانفرانسه/4468امارات/1610آمریکا/1493بریتانیا/1194عربستان/476710
13عمانامارات/5237آمریکا/3515بریتانیا/2443مالزی/947اردن/7323
14سودانعربستان/2179امارات/2175هند/1905مالزی/1512قطر/89012
15لیبیمالزی/1729ترکیه/1669آمریکا/997بریتانیا/736کانادا/7081
16امارات متحده عربیبریتانیا/4565آمریکا/2757هند/1050استرالیا/956آلمان/4336
17قطراردن/3030بریتانیا/2851آمریکا/1307امارات/389هند/35616
18بحرینبریتانیا/1490امارات/877اردن/606آمریکا/497قطر/29143

در اینجا نکات قابل توجه درتحلیل بازار جذب دانشجویان بین‌الملل در جهان عرب را باهم مرور می‌کنیم:

  1. در خارج از جهان عرب کشورهایی چون ترکیه، مالزی، ایتالیا و هند توانسته‌اند در کنار مقاصد شناخته شده و برتر دنیا در جذب دانشجویان عرب موفق عمل کنند. ترکیه با جذب 31278 دانشجوعرب، در رتبه نخست، مالزی 10868 در رتبه دوم و هند 3311 در رتبه سوم قرار دارد.
  2. از کشورهای موفق در منطقه جهان عرب کشور امارات و عربستان هستند که نام این کشورها به کرات به عنوان میزبان دانشجویان کشورهای عربی در جدول بالا تکرار شده است. کشور عربستان با 46368  دانشجو و امارات متحده عربی با 39472 دانشجو جزو دو کشور اول منطقه‌ای در جذب دانشجویان عرب هستند به علاوه کشور اردن با جذب 30274 دانشجوی عربی توانسته جایگاه خود را به عنوان میزبان دانشجویان بین‌المللی در کشورهای عربی تحکیم کند.
  3. و  اما ایران در کشورهای عرب زبان نیز نتوانسته است آن چنان که باید، جایگاه مطرحی به عنوان میزبان دانشجویان بین‌المللی داشته باشد. جز در کشور عراق که آن‌هم به دلایل فرهنگی˓ مذهبی و هم‌مرز بودن با این کشور، نام ایران را به عنوان میزبان در 5 کشور اول انتخاب شده توسط دانشجویان این کشور میبینیم.

چرا ایران علی‌رغم آنچه که در برنامه توسعه ملی خود برای جذب دانشجویان بین‌المللی مشخص کرده دراین حوزه در کشورهای پیرامونی خود موفق عمل نکرده است؟ موانع موجود در این راه که نیاز به برنامه‌ریزی اساسی و هدفمند دارد چیست؟

متن کامل یادداشت بالا را می‌توانید در قالب PDF در زیر دریافت کنید

منبع
روزنامه سازندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا