آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

نقش همکاری­‌های بین­‌المللی آموزش عالی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار

ناشر: همکاری شورای فرهنگی بریتانیا و دانشگاه­‌های مشترک‌المنافع

تاریخ انتشار: 2021

همکاری­‌های بین­‌المللی دانشگاه­‌ها بر دسترسی به آموزش، بورس دانشجویی، جابجایی دانشجویان، اشتغال دانش‌آموختگان و برنامه­‌های درسی و در کل؛ بر وضعیت نهادی دانشگاه‌­ها موثر است. این گزارش به بررسی تأثیر همکاری‌های بین­‌المللی دانشگاه‌­ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار می‌­پردازد. گزارش با تعریف و توضیح دو اصل مهم و مرتبط در توسعه پایدار و همکاری بین­‌المللی آموزش عالی آغاز می‌­شود.

  • اصل اول، اصل عدالت است که در روابط بین دانشگاه‌­های کشورها ازنظر مدیریت همکاری اهمیت دارد. گزارش با بیان این اصل، به دنبال تشریح وضعیت ارتباط کشورهای توسعه‌یافته (شمال) و کشورهای غیرتوسعه‌یافته (جنوب) است. دغدغه اصل عدالت این است که مدیریت همکاری‌­ها­ به شکل فعلی، همیشه بر عهده کشورهای شمال بوده که می­‌تواند به ضرر یک ارتباط سالم برای همکاری‌­های بین‌­المللی آموزش عالی باشد.
  • اصل دوم که به اصل اول نیز ارتباط دارد، اصل منافع دوطرفه است. مشارکت باعث تولید ارزش‌افزوده شده، به بسیج منابع، تخصص بیشتر، یادگیری متقابل، شبکه‌­سازی و گسترش دیده­‌شدن هر یک از دانشگاه­‌ها که در تعاملات بین‌­المللی وارد می‌­شوند، کمک می‌­کند. همکاری دانشگاه‌­ها با یکدیگر به کاهش ریسک مالی و مدیریت پروژه کمک می­‌کند و چشم‌­انداز تأمین مالی دانشگاه را بالا می‌­برد. مشارکت بین‌المللی در افزایش اعتماد، درک متقابل، تبادل دانش، ظرفیت‌سازی و بهبود مستمر برنامه درسی و مهارت‌ها مؤثر است.

چالش­‌هایی در ارتباط با عدالت به‌­ویژه برای دانشگاه‌­های جنوب وجود دارد. تأمین‌کنندگان مالی، اغلب برای مؤسسات آموزش‌ عالی شمال، اهمیت و اعتبار بیشتری قائل هستند و بنابراین، دانشگاه‌­های شمال تمایل دارند از موقعیت فرادست نسبت به شرکای جنوب وارد مشارکت شوند.

همچنین چگونگی تأمین مالی و ایفای نقش رهبری برای دانشگاه‌های جنوب همچنان چالش‌برانگیز است زیرا سرمایه‌گذاران اغلب ترجیح می‌دهند که دانشگاه­‌های شمال (به دلیل مسئولیت‌پذیری بیشتر و قوانین حساب‌رسی بهتر)، رهبری مشارکت را بر عهده بگیرند. تأکید فزاینده­ای بر اعطای نقش عادلانه‌تر و برجسته‌تر به دانشگاه­‌های جنوب، حداقل در تعیین اهداف مشارکت و در پیشنهاد‌ پروژه­‌های همکاری وجود دارد. با این‌وجود، چالش‌هایی به دلیل کمبود ظرفیت دانشگاه‌­های جنوب وجود دارد.

در ادامه گزارش نشان می­‌دهد که همکاری­‌های بین‌­المللی آموزش عالی برای کشورهای شمال و جنوب چه منافعی می­‌تواند داشته باشد.

منافع همکاری‌­های بین‌­المللی دانشگاه‌­ها

تقویت برنامه درسی کشور­های جنوبتغییر در راهبردهای نهادی دانشگاه
تقویت نوآوری در تعلیم و تربیتتقویت نگاه جامع و فراگیر نسبت به مسائل
آموزش کارکنانتقویت شهرت بین­‌المللی موسسه
تحول در شیوه­‌های پژوهشتقویت بورسیه و جابجایی دانشجویان
دسترسی به زیرساخت­‌های پژوهشبرون‌دادهای علمی و پژوهشی
منافع برای جوامعآگاهی بیشتر نسبت به مسائل کشورهای جنوب

گزارش سپس به تأثیر همکاری‌­های بین­‌المللی بر دستیابی به اهداف هفده­‌گانه توسعه پایدار می‌­پردازد.

 اهداف توسعه پایدارتأثیر همکاری­‌های بین‌المللی در دستیابی به اهداف
1نبود فقرهمکاری، به دسترسی بیشتر افراد به آموزش کمک می­‌کند.
2از بین رفتن گرسنگیهمکاری، به پژوهش در مورد تولید غذا و مصرف پایدار کمک می­‌کند.
3سلامت و رفاههمکاری، به پژوهش در مورد موضوعات سلامت و تقویت کارزارهای ارتباطی کمک می‌­کند.
4آموزش باکیفیتهمکاری به توسعه برنامه درسی، سرمایه­‌گذاری در زیرساخت‌­ها، تحرک دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی کمک می­‌کند.
5برابری جنسیتیهمکاری، در ایجاد موقعیت‌­های شغلی برای زنان، کنترل خشونت­‌های جنسیتی و سلامت زنان مؤثر است.
6آب سالم و بهداشتهمکاری، به ساخت سد، مدیریت زیست‌بوم و مصرف عادلانه آب کمک می­‌کند.
7انرژی پاک و به­‌صرفههمکاری، برنامه­‌های درسی انرژی تجدید‌پذیر را تقویت می‌­کند.
8کار محترمانه و رشد اقتصادیهمکاری، بر شرایط کاری، پرداخت عادلانه و تعامل صنعت و دانشگاه تأثیر دارد.
9صنعت، نوآوری و زیرساختهمکاری، بر ایجاد نوآوری محلی در تولید و پشتیبانی­‌ها تأثیر دارد.
10کاهش نابرابری­همکاری، بر دسترسی به بازار کار و انجام پژوهش در مورد اشتغال‌پذیری تأثیر دارد.
11جوامع و شهرهای پایدارهمکاری، جهت توسعه راه­حل برای چالش­های محلی و توسعه اجتماعی مفید است.
12تولید و مصرف مسئولانههمکاری، نوآوری در کشاورزی و اصول تولید پایدار را تقویت می­‌کند.
13تغییرات اقلیمیهمکاری، پژوهش در مورد تغییرات آب و هوایی و شیوه پایدار انتشار گازهای گلخانه‌ای را تقویت می­‌کند.
14حفاظت از منابع دریاهمکاری، پژوهش در مورد دریا را تسهیل می‌­کند.
15حفاظت از زمینهمکاری، پژوهش در مورد زیست‌بوم را تسهیل می‌­کند.
16صلح، عدالت و نهادهای قویهمکاری، به توسعه و تحول در نهادها کمک می­‌کند.
17مشارکت برای دستیابی به اهدافهمکاری، به اثرگذاری بر آینده کمک می­‌کند.

همان‌طور که مشاهده می‌­شود همکاری‌­های بین‌­المللی مؤسسات آموزش عالی می­‌تواند در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک کند. جابجایی دانشجویی، دسترس­‌پذیری بیشتر آموزش، بورسیه دانشجویی، اشتغال دانشجویی، توسعه برنامه درسی از جمله موضوعات همکاری دانشگاه­‌ها در زمینه‌­های دانشجویی هستند که می­‌توانند بر اهداف اول، چهارم، هشتم و دهم توسعه پایدار مؤثر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا