آفاقدر جهان چه میگذرد؟نهادهای بین‌المللی

موسسه آموزش بین‌المللی

موسسه آموزش بین­‌المللی[1] یک‌نهاد غیرانتفاعی است که با هدف ایجاد ارتباط آموزشی بین مردم آمریکا و دیگر کشورها، توانمندسازی و افزایش تعاملات دانشگاه­‌های، تبادل دانشجوی بین‌­المللی و ایجاد صلح و امنیت بین‌المللی ایجادشده است. این مؤسسه در سال 1919 در پایان جنگ جهانی اول با این ایده تأسیس شد که تبادلات آموزشی به تفاهم بین کشورها منجر می‌شود.

 فعالیت­‌های این موسسه شامل، برگزاری نمایشگاه، آموزش، شبکه­‌سازی و هم‌اندیشی و برگزاری اجلاس در زمینه بین‌المللی‌سازی برای دانشجویان، مربیان و متخصصان بخش‌های مختلف است.

این موسسه در سراسر جهان (آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین) دفاتر نمایندگی دارد و هیئت‌­های نمایندگی آموزش عالی را باهدف گسترش روابط آموزشی به دیگر کشورها اعزام می‌کند.

این موسسه به توسعه آموزش عالی در کشور­های جنگ زده نیز اهمیت می­‌دهد. برای مثال بعد از جنگ عراق، برای جلب مشارکت در پیشبرد آموزش عالی در عراق گردهم‌آیی برگزار کرد. موسسه آموزش بین‌الملل در حال حاضر در سایت خود، برای مهاجران فرهیخته افغانستانی بعد از روی کار آمدن طالبان برنامه­‌های حمایتی دارد.

همچنین موسسه در رهبری و هدایت آموزش عالی کشورها فعال است. برای مثال در سال 2012، برنامه تحرک علمی دولت برزیل را که بورسیه­‌هایی در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) ارائه می­‌دهد را آغاز کرد. همچنین در کنار اجلاس G8، اجلاس بین‌المللی آموزش در سال 2012 را برگزار کرد تا در مورد اولویت‌ها و همکاری­های آموزشی بین کشورها گفت­‌وگو کنند.

شبکه جهانی موسسه آموزش بین‌المللی دارای 17 دفتر و شرکت وابسته و 1600 همکار آموزش عالی در سراسر جهان است. این موسسه 200 برنامه را اداره می‌کند و هرسال به بیش از 29000 نفر از 180 کشور خدمات ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین برنامه­‌های موسسه، کمک‌هزینه تحصیلی، توسعه نهادی آموزش عالی، کمک اضطراری به دانشجویان و دانش‌پژوهان و توسعه آموزش بین‌المللی است. این موسسه تحقیقات کاربردی و سیاستی متعددی در زمینه جابجایی دانشجویان بین‌­الملل انجام می‌دهد و با ارائه گزارش‌های پژوهشی و سیاستی، منابع مهمی را برای دانشجویان و مشاوران، آژانس‌های دولتی داخلی و بین‌المللی، سازمان‌های غیردولتی و بنیادها فراهم می‌کند.

گزارش­‌های درهای باز (Open Doors®) و پروژه اطلس (Project Atlas®) از فعالیت­‌های پژوهشی مهم این موسسه است که آمارها و اطلاعات تطبیقی در مورد جابجایی دانشجویان بین­‌المللی در کشورهای مختلف را ارائه می­‌دهند.


[1] Institute of International Education (IIE)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا