آفاقزندگی و تحصیل در ایران

روایت زندگی؛ جنیس وبستر

روایت زندگی دانشجویان بین المللی در ایران

جنیس وبستر، اهل کشور استرالیا و شهر کانبرا است. این دانشجوی برتر بین‌المللی، مدرک کارشناسی خود را در رشته سیاست، فرهنگ و زبان‌های خاورمیانه از دانشگاه ملی استرالیا شهر کانبرا با معدل بسیار خوب اخذ کرده است. در سال ۱۳۹۴ در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران پذیرفته شده و توانسته در سال ۱۳۹۷ با معدل ۱۹.۳۹ این دوره را به پایان رساند. بعد از درخواست بورسیه و موافقت با آن، در حال حاضر در مقطع دکتری دانشکده مطالعات جهان در رشته «ایران‌شناسی» تحصیل می‌کند.

وبستر در خصوص انتخاب رشته در حال تحصیل خود علاقه‌مندی ش به رشته ایران‌شناسی توضیح می دهد: «در دوره کارشناسی زبان عربی را انتخاب کردم که به نظر من زبان بسیار سختی است و متأسفانه کل آن زبان را از یاد برده‌ام و مجبور شدم تا زبان دیگری هم انتخاب کنم و ازآنجاکه دوست و همکاری از کشور افغانستان داشتم، زبان فارسی را برگزیدم» و به صورت کاملا تصادفی به رشته ایران شناسی علاقه مند شدم.

دانشجوی دانشکده مطالعات جهان، همچنین درباره تفاوت‌های فرهنگی و عملکرد خود در مواجهه با فرهنگ جدید، این‌گونه تشریح کرد: «بین سبک زندگی ایرانی و استرالیایی تفاوت‌هایی وجود دارد. بر خلاف آنچه در فیلم‌های غربی دیده می‌شود، بسیاری از استرالیایی‌ها طی روز سخت کار می‌کنند، می‌رسند خانه، شام درست می‌کنند، کمی تلویزیون تماشا می‌کنند و می‌خوابند. این در حالی است که ایرانیان بسیار اجتماعی و علاقه‌مند به بیرون رفتن و خوش‌گذرانی هستند و دیر می‌خوابند. در استرالیا والدین کودکان خود را ساعت هشت شب می‌خوابانند، به همین دلیل در اولین سفرم به ایران از دیدن کودکان در حال بازی کنار زاینده رود اصفهان در ساعت دوازده شب بسیار تعجب کردم. باید گفت تفاوت دیگر در زمینه کار اداری است، کار اداری در استرالیا بسیار ساختارمند است و اگر به همه جزئیات دقت نکنید، اصلاً هیچ تعارفی ندارند اولین بار که در ایران، کار اداره ویزایم موکول شد، می‌ترسیدم که از کشور اخراج شوم، بعد فهمیدم که فرآیند اداری اینجا انعطاف‌پذیرتر است»

به نقل از پایگاه تحلیلی خبری دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا