آفاقاخباریادداشت‌ها و اخبار

افزایش تعداد دانشجویان غیرایرانی دانشگاه تهران به ۲ هزار نفر در مهر ۱۴۰۱

ارتقای اثرگذاری دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در عرصه بین‌المللی نیازمند یکپارچه‌سازی و پیگیری سیاست‌های واحد است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در حاشیه جشنواره روز بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگاران حاضر در این جشنواره، درباره برنامه گسترش جذب دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه تهران، تصریح کرد: در ماه‌های اخیر، برای توسعه مراودات علمی ایران با دانشگاه‌های معتبر دنیا و همچنین افزایش جذب دانشجو از کشورهای مختلف به ویژه عراق، زمینه‌سازی‌هایی صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت ارتقای سهم دانشگاه تهران در جذب دانشجویان خارجی در منطقه، افزایش این سهم را مستلزم معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های دانشگاه تهران دانست و ابراز امیدواری کرد که برنامه‌ریزی دانشگاه تهران برای افزایش آمار دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران در مهر ماه ۱۴۰۱ به ۲ هزار دانشجو محقق شود.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۷۰۰ دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه تهران شاغل به تحصیل هستند البته این آمار با احتساب زبان‌آموزان و دانشجویان مدعو حدود ۹۵۰ نفر می‌شود.

دکتر مقیمی با بیان اینکه کشور عراق دارای ظرفیت خوبی برای جذب دانشجو است، تاکید کرد: در زمینه جذب دانشجو از کشورهای همسایه بخصوص عراق و افغانستان باید کار بیشتری انجام دهیم.

وی با اشاره به سفر هیأت‌های مختلف از دانشگاه تهران به کشور عراق در روزهای اخیر، از عزیمت به کشور عراق و دیدار با مسئولان دانشگاه‌های مختلف این کشور خبر داد و گفت: روابط علمی بین دو کشور فقط محدود به جذب دانشجوی عراقی نمی‌شود بلکه همکاری‌های مشترک با وجود توانایی متقابل بین دو کشور ایران و عراق قابل تعریف است.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر این گفتگو، جشنواره روز بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران را فرصتی برای مرور برنامه‌های مشترک دو دانشگاه در حوزه بین‌الملل و به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها دانست و تاکید کرد: باید تجربه‌ها و درس‌آموخته‌هایی که در دوره کرونا داشتیم را در دوره پسا کرونا به کار بگیریم و تقویت کنیم.

وی ارتقای اثرگذاری دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه بین‌المللی را نیازمند یکپارچه‌سازی دانست و افزود: خوشبختانه در تعاملی که بین دانشگاه تهران و علوم پزشکی وجود دارد، هدف این است امکانات محدود در کشور را یکپارچه کنیم و از طریق این امکانات یکپارچه بتوانیم در عرصه بین‌المللی جایگاه بهتری به دست آوریم.

دکتر مقیمی تاکید کرد: اثرگذاری بیشتر دو دانشگاه و کسب جایگاه‌های بالاتر در عرصه‌های بین‌المللی متضمن این است که بتوانیم سیاست‌های واحدی را پیگیری کنیم و از ظرفیت‌های خود به گونه‌ای استفاده کنیم که هم در جذب دانشجویان خارجی و هم تبادل استاد به گونه‌ای عمل کنیم که دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران آن‌گونه که شایسته شأن و جایگاه جمهوری اسلامی است به عنوان دانشگاه‌های ممتاز و نماد آموزش عالی کشور معرفی شوند.

رئیس دانشگاه تهران، دیپلماسی علمی را راهی برای تضمین امنیت پایدار کشور دانست و گفت: تلاش می‌کنیم از طریق ارتقای روابط علمی خود با دانشگاه‌های معتبر دنیا به ویژه دانشگاه‌های کشورهای همسایه، مکملی برای تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین ایران با کشورهای مختلف بویژه کشورهای دوست و همسایه باشیم.

منبع
روابط عمومی دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا