آفاقاخباریادداشت‌ها و اخبار

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: دانشگاه‌های ایران از 133 کشور دنیا پذیرش دانشجو دارند

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: در حال حاضر از 133 كشور دنيا در دانشگاه‌های كشورمان مشغول به تحصيل و زبان آموزی هستند و افغانستان، عراق، سوريه، لبنان و چين پنچ كشوری هستند كه بيشترين دانشجويان را در ایران دارند.

آمار جدیدی از تعداد دانشجویان بین‌المللی در ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، دکتر افشین آخوندزاده در تشریح روند افزایشی جذب دانشجوی بین‌المللی در ایران در دولت‌های دهم و یازدهم اظهار داشت: در سال 92 و در کلیه دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی تعداد 18684 دانشجوی بين‌المللی مشغول به تحصیل بودند، گفت: این تعداد در سال 99 به 57675 دانشجو افزایش یافت؛ كه از اين تعداد حدود 30600 دانشجو در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم( حدود 4000بورسيه، 16600 غيربورسيه و 10000 دانشجوی پذيرفته شده از طريق آزمون سراسری)، 25000 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی و حدود 2000 دانشجو در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت مشغول به تحصيل هستند.

وی تعداد دانشجویان بین المللی بورسیه وزارت علوم را در سال 92 ، 452 دانشجو ذکر کرد و گفت: در سال 99 تعداد دانشجویان بورسیه دانشگاه‌های وزارت علوم 4126 دانشجو بوده‌است. همچنین، در سال 92 تعداد دانشجویان غیر بورسیه وزارت علوم 2850 دانشجو بود که در سال 99 به 26606 دانشجو افزایش یافته‌است.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی اظهار داشت: 57 درصد دانشجویان بین‌المللی شاغل به تحصیل در ایران در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد، 27 درصد در دوره کارشناسی، 15 درصد در دوره دکترا و یک درصد در بقیه مقاطع تحصیل می‌کنند.

وی حقوق، زبان و ادبیات فارسی و مهندسی کامپیوتر را سه رشته تحصیلی پرمتقاضی دانشجویان خارجی در ایران نام برد و گفت:مهندسی عمران، مدیریت بازرگانی، علوم سیاسی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم قرآن و حدیث، روابط بین الملل و مهندسی برق دیگر رشته های پر طرفدار دانشجویان غیر ایرانی به شمار می روند.

اعطای بورس تحصیلی در راستای جذب دانشجویان بین‌المللی

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان در تشریح عملکرد این اداره کل در سال 1399 گفت: این اداره کل با بررسی تقاضاهای صورت گرفته، در اين سال با اعطای بورس به 660 متقاضی موافقت کرده و 176 مورد حكم بورس دانشجویان غیر ایرانی كه پذيرش نهايی شدند صادر شد، ضمنا مجوز تحصيل به صورت غيربورسيه برای تعداد 4750 دانشجو صادر شد.

 وی گفت: از جمله اقدامات اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی در سال 99 بازدید از دانشگاه‌های مختلف و صدور مجوز مراكز آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان بود که در راستای تسهیل و توسعه جذب دانشجوی بین المللی صورت گرفت.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان افزود: در بخش امور كنسولی نیز این اداره کل در سال 99 فعالیت زیادی داشت که 346 مورد صدور اقامت و 2400 مورد تمدید اقامت ،هماهنگی برای 483 خروج قطعی و 995 خروج و بازگشت،  بخشی از این فعالیت ها به شمار می‌رود.

دکتر آخوندزاده در تشریح روند جذب دانشجوی بین‌المللی در فاصله سال‌های 92 تا 99 گفت: در اول این دوره تعداد دانشجویان غیر ایرانی بورسیه بیشتر بود ولی در سال‌های بعد به سمت جذب دانشجویان خارجی با دریافت شهریه جهت‌گیری شد به نحوی که در سال 92 ایران به 1190 دانشجوی غیرایرانی بورس تحصیلی می داد و این تعداد در سال 99 به 660 دانشجو کاهش یافت.

وی افزود: در سال 92 تعداد 574 دانشجوی خارجی براي تحصيل به صورت شهريه پرداز از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم پذيرش گرفته‌اند که با یک افزایش فوق العاده این تعداد در سال 99 به 7306 دانشجو رسیده‌است. به عبارتی دیگر ورودی دانشجوی شهريه پرداز در سال 92، 574 دانشجو و در سال 99، 7306 دانشجو بوده‌است.

سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی با بیان اینکه با مجوز این اداره کل در سال 92 تعداد 35 مرکز آموزش عالی می توانستند در زمینه جذب دانشجوی خارجی فعالیت کنند گفت: با افزایش مجوزهای صادره در سال 99 تعداد این مراکز به 77 مرکز آموزش عالی افزایش یافت.

دکتر آخوند زاده یکی از برنامه‌های مهم سال 1400 اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی را راه اندازی پرتالی برای هدايت پذيرش كليه دانشجويان غيرايرانی اعم از بورسيه، غيربورسيه و كنكوری به صورت جامع بیان کرد.

وی تداوم تمرکز زدایی امور کنسولی و آموزشی و واگذاری امور به دانشگاه‌ها و همچنین ايجاد بستر الكترونيكی برای انجام فرايندهای مرتبط با پليس گذرنامه را از دیگر اهداف این اداره کل در سال 1400 نام برد.

منبع
سایت سازمان اموردانشجویان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا