آفاقآمارهاآمارها و پژوهش‌ها

آمار دانشجویان مهاجردر ایران به تفکیک مقطع تحصیلی

در ادامه بررسی آمارهای مربوط به دانشجویان مهاجر در ایران، در این بخش تعداد مهاجرین شرکت‌کننده در آزمون سراسری و تعداد پذیرفته‌شدگان نهایی را به تفکیک مقاطع نحصیلی بررسی خواهیم کرد.

نمودار زیر، مشخصات شرکت­‌کنندگان مهاجر در آزمون­‌های سراسری بر اساس دوره تحصیل نشان می‌دهد. بیشترین متقاضیان برای دوره کارشناسی هستند که در سال 1395 این تعداد 6291 نفر بوده و در سال 1398 به بیش از 10 هزار نفر رسیده است و در سال 1400 این تعداد به 7847 نفر کاهش داشته است اما همواره بیش از 80 درصد داوطلبان مقیم غیرایرانی در کنکور دوره کارشناسی شرکت کرده‌اند. در مرتبه بعدی، تعداد شرکنندگان در مقطع کارشناسی ارشد سپس کاردانی بوده اند و در نهایت تعداد بسیار کمی (زیر 100نفر) شرکت کننده از اتباع در مقطع دکتری در 5سال گذشته در آزمون سراسری ثبت‌نام کرده اند را مشاهده می‌کنید.

داوطلبان به تفکیک مقطع تحصیلی (منبع داده‌­ها: سازمان سنجش آموزش کشور)

و نمودار زیر، تعداد پذیرفته­‌شدگان به تفکیک مقطع تحصیلی نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشخص است بالاترین میزان پذیرفته‌­شدگان مهاجر مربوط به سال 1396 است و همان‌طور که از آمار داوطلبان انتظار می‌رود بیشتر پذیرفته‌شدگان نیز مربوط به دوره کارشناسی هستند. تعداد پذیرفته‌شدگان در سال 1399 در مقطع کارشناسی که بیشترین متقاضیان در بین دانشجویان اتباع را دارد با کاهش قابل توجهی همراه بوده که در سال 1400 این تعداد دومرتبه افزایش یافته است.

تعداد پذیرفته‌شدگان به تفکیک مقطع تحصیلی
گرد آورنده
حمزه حاجی‌عباسی و امیرحسین چیت‌ساززاده
منبع
کتاب «دریافت شهریه از دانشجویان غیر ایرانی دوره روزانه»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا