آفاقآمارها و پژوهش‌هاپژوهش‌های آفاق

کتاب سازگاری فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی (تجربه سایر کشورها)

پژوهش جدید از  سلسله پژوهش‌های آفاق با عنوان «سازگاری فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی» از سپیده اکبرپوران منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است که:

طی دهۀ گذشته سیاست‌های آموزش عالی کشور به‌سمت افزایش جذب دانشجوی بین‌المللی حرکت کرده‌است. پیرو سیاست‌های جدید دانشجویان بین‌المللی حاضر در ایران از حدود 4هزار نفر به 24هزار نفر رسیده‌است. البته به‌دلیل تازگی موضوع بیشتر سیاست‌ها و برنامه‌ها معطوف به مرحلۀ «جذب» بوده و سیاست‌گذاری برای تسهیل زندگی دانشجویان در دوران تحصیل و کسب رضایت آن‌ها موردتوجه نبوده است. این در حالی است که عدم‌‌سازگاری با محیط جدید از مهم‌ترین عوامل ریزش دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌رود. درواقع ادامۀ تحصیل یا ترک تحصیل دانشجو به میزان زیادی باتوجه‌به سازگاری او قابل‌پیش‌بینی است. طبق گزارش‌های غیررسمی در ایران نیز دانشجویان بین‌المللی که از ادامۀ تحصیل در ایران منصرف شده و به کشور خود بازمی‌گردند، بیشتر از ناسازگاری با جامعۀ ایرانی شکایت دارند.

 مسائل فرهنگی و اجتماعی از مهم‌ترین دلایل انتخاب کشورها به‌عنوان مقصد تحصیلی است و  همچنین ازجمله متغییرهایی است که بیشترین تأثیر را بر رضایت از زندگی در دوران تحصیل دارد. ازهمین‌رو دانشگاه‌های موفق دنیا با سرمایه‌گذاری در این زمینه به دنبال برندسازی هستند و برنامه‌های متنوعی را برای سازگاری دانشجویان (هم با دانشگاه و هم با جامعۀ جدید) اجرا می‌کنند. اکنون که قدم اوّلیه به‌خوبی برداشته شده و درهای کشور به روی دانشجویان بین‌المللی باز شده، نیازمند تمرکز بر «فرایند تحصیل» دانشجویان بین‌المللی و افزایش «احساس رضایت‌مندی» آنان هستیم.

با این اوصاف آشنایی با تجارب جهانی و به‌کارگیری آن‌ها در مختصات ملّی و بومی ضروری به‌نظرمی‌رسد. پژوهش حاضر در همین راستا انجام شده و اطلاعات لازم برای بهره‎مندی از تجربۀ سایر کشورها را ارائه می‌کند. بخش اوّل پژوهش با عنوان «آموزش عالی بین‌المللی: دولت‌ها و سیاست‌ها» ضمن مرور کوتاهی بر ادبیات نظری شکل گرفته پیرامون مفهوم بین‌المللی‌سازی، اهمیت جذب دانشجو در آن را توضیح می‌دهد. بخش دوم با عنوان «مسائل اجتماعی و فرهنگی در مطالعات جهانی» در پاسخ به این پرسش نگاشته‌شده‌است که «محققان آموزش عالی در سایر کشورها مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی را چطور می‌فهمند و چگونه صورت‌بندی می‌کنند.» بخش سوم با عنوان «تجربه‌های سیاستی» به سیاست‌ها و برنامه‌های سایر کشورها در زمینۀ سازگاری فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی می‌پردازد.

متن کامل کتاب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا