آفاقگزارش نشست‌ها
موضوعات داغ

کارگاه «سازگاری فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی» در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی برگزارشد

برنامه آفاق شنبه 25 تیر ماه 1401 به دعوت معاونت بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین کارگاه «سازگاری فرهنگی اجتماعی دانشجویان بین‌المللی»  را برگزار کرد.  این کارگاه که با مشارکت بیش از 150 نفر از کارمندان و کارشناسان این دانشگاه برگزار شد به مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی اختصاص داشت. سپیده اکبرپوران کارشناس برنامه آفاق و تسهیل‌گر این کارگاه با اشاره به مفهوم شوک فرهنگی، دوره‌های مختلفی که یک دانشجوی بین‌المللی از بدو ورود به محیط جدید با آنها مواجه می‌شود را تشریح کرد.

دانشجوی بین‌المللی پس از دوره شیرین و هجان‌انگیز اولیه با شرایط سخت زندگی در فرهنگ و جغرافیای جدید مواجه می‌شود. عبور از این دوره که از آن به شوک فرهنگی یاد می‌شود نیازمند سیاست‌گذاری و اقدامات متنوع توسط دانشگاه است. اگر دانشجو از این دوره به خوبی عبور کند وارد مرحله سازگاری فرهنگی و اجتماعی می‌شود. روش ارزیابی تطابق فرهنگی دانشجویان بین‌المللی، سنجش عملکرد روزانه و بررسی وضعیت نحوه مواجه آنها با نیازهایشان در جامعه جدید است.  برای این ارزیابی آیتم‌های متعددی از قبیل: انطباق با آداب محلی، دوست‌یابی، عادت کردن به سرعت زندگی، ارتباط با افراد مسن، درک تفاوت های فرهنگی و … وجود دارد.

 اکبرپوران در ادامه این کارگاه به تشریح وضعیت دانشجویان بین‌المللی در ایران پرداخت و با مرور برخی از آمارها، نارضایتی دانشجویان بین‌المللی از میزبانی ایرانیان را به تجربه‌شان از تبعیض و تحقیر در محیط دانشگاه و جامعه مرتبط دانست.

بخش بعدی به سیاست‌ها و برنامه‌های سایر کشورها برای سازگاری فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بین‌المللی اختصاص داشت. در این بخش نمونه‌هایی از کشورهای نیوزلند، آمریکا، لهستان و ترکیه مرور شد. در بخش پایانی این کارگاه گروهی از کارمندان دانشگاه به مشارکت در بحث پرداخته و سوال‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح ساختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا