آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

گزارش: زبان انگلیسی به‌عنوان واسطه آموزش

یک پدیده جهانی روبه رشد

نویسنده: جولی دردن

تاریخ گزارش: 2014

ناشر: شورای فرهنگی بریتانیا با همکاری مرکز آموزش دانشگاه آکسفورد

این گزارش که باهدف ارائه تصویری از وضعیت رو به رشد آموزش به زبان واسط انگلیسی (English as a medium instruction) در جهان تهیه‌شده است، با ارائه تعریفی از زبان انگلیسی به‌­عنوان زبان واسط آموزش آغاز می­‌شود:

«استفاده از زبان انگلیسی برای تدریس رشته­‌های دانشگاهی در کشورها یا مناطقی که زبان اول آن‌ها انگلیسی نیست».

گزارش باهدف ارائه نقشه‌­ای از (اندازه، شکل و روند) آینده EMI در جهان، چالش‌­های موجود در به‌کارگیری آن را موارد زیر ذکر می‌­کند:

  • کمبود اساتید مسلط به زبان انگلیسی؛
  • نبود دستورالعمل­‌های تربیتی و سازمانی که به یادگیری و آموزش مؤثر EMI منجر شود؛
  • کمبود محتوای آموزشی بر اساس EMI.

همچنین توجه به رفع دو مانع جدی را برای موفقیت EMI را ضروری می­‌داند:

  • به دلیل رویکرد بالا به پایین و عدم دخالت همه ذی­نفعان در EMI، درک درستی از اهداف آن وجود ندارد؛
  • نا اطمینانی بعدی، مربوط به نتایج و پیامدهای EMI است که هنوز تأثیر آن بر میزان یادگیری رشته‌­های دانشگاهی مشخص نیست.

گزارش بامطالعه 55 کشور (ازجمله ایران)، آمار استفاده آن‌­ها از روش EMI در سه سطح آموزش ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه و همچنین در دو نوع آموزشگاه خصوصی و عمومی را نشان می‌­دهد.

نکته جالب‌توجه این است که در بین همه کشور­های موردمطالعه تنها سه کشور ایران، اسرائیل و سنگال در هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی و هیچ نوع آموزشگاهی تدریس زبان انگلیسی به‌عنوان زبان واسط وجود ندارد.

گزارش نشان می­‌دهد اگرچه اکثریت کشورها از EMI در بخشی از نظام آموزشی خود استفاده می‌­کنند اما تنها 22 کشور (40 درصد) از آن‌ها برای آن سیاست مشخصی اتخاذ کرده‌­اند.

همچنین با بررسی دلایل استفاده از زبان واسط آموزش به مهم‌ترین دلایل آن اشاره می­‌کند؛ این دلایل برای کشورهای مختلف متفاوت بوده و حتی برای نوع آموزشگاه (خصوصی یا دولتی) نیز تفاوت دارد.

  • توسعه مهارت‌­های ارتباطی با کشورهای دنیا؛
  • توسعه دانش و اطلاعات از فرهنگ دیگر کشورها؛
  • توانمندسازی دانشجویان برای تحصیل و اشتغال در خارج از کشور؛
  • توسعه فرهنگ و هویت ملی و انتقال آن به دیگر کشورها؛
  • بین‌­المللی سازی آموزش عالی جذب دانشجویان بین‌­المللی؛
  • ملت‌سازی در کشورهای چندزبانه و اتحاد با کشورهای انگلیسی‌زبان؛
  • جذب نیروی کار خارجی؛
  • حرکت سریع‌­تر کشور به سمت تجدد و رفاه و …

در ادامه گزارش بیان می­‌کند که EMI در کشورهای مختلف بیشتر در حوزه رشته­‌های علمی، مهندسی و پزشکی بکار گرفته‌شده است.

در انتها نیز به روند روبه رشد EMI تأکید می­‌شود و نشان داده می­‌شود که 67 درصد پاسخ‌دهندگان به گسترش این روش در نظام آموزشی کشور خود خوش­بین بودند و تنها 7 درصد به‌احتمال کاهش استفاده از این روش اشاره کردند و 20 درصد نیز به استفاده از ترکیب دو زبان بومی و انگلیسی در کلاس درس، ارزیابی و امتحان تأکید کردند.

پژوهش در پایان به اهداف زیر دست­یافته است.

  • روند عمومی استفاده از EMI در جهان به‌سرعت در حال رشد است؛
  • دخالت دولت­‌ها و تصمیمات سیاست‌گذاران در توسعه EMI قابل‌توجه است، اگرچه علاقه­ عمومی مردم نیز برای استفاده از زبان انگلیسی برای آموزش نیز زیاد است؛
  • بحث­‌ها و مناقشه‌­های زیادی در مورد مفید بودن و یا مضر بودن استفاده از EMI در بین مردم کشورها وجود دارد ولی مخالفت جدی برای اجرای آن وجود ندارد؛
  • نگرانی­‌هایی درزمینه‌ محدود شدن گروه‌­های ضعیف اقتصادی جامعه در دسترسی به آموزش و افزایش شکاف در جامعه وجود دارد، همچنین نگرانی­‌هایی در مورد تضعیف زبان بومی و هویت ملی در کشور­ها ایجادشده است.

متن اصلی گزارش:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا