چارچوب کیفیت کارگزاران جذب دانشجو در بریتانیا
معرفی گزارش سیاستی
تاریخ انتشار: 2021
ناشر: انجمن تعامل بینالملل دانشگاههای انگلیس
The British Universities’ International Liaison Association (BUILA)
این گزارش با همکاری انجمن تعامل بینالملل دانشگاههای انگلیس و شورای امور دانشجویان بینالملل بریتانیا (UKCISA) تهیه شده است و به بررسی فعالیت کارگزاران در انگلستان میپردازد و همچنین گزارش کوتاهی از فعالیت کارگزاران در کشورهای دیگر ارائه میدهد. گزارش با مصاحبه با بیش از 300 مدیر موسسه جذب، 500 دانشجوی بینالمللی و بیش از 100 کارمند امور بینالملل دانشگاهها تلاش دارد وضعیت روشنی از فعالیت مؤسسات و میزان موفقیت آنها ارائه دهد.
در سال 2018 بیش از 203000 دانشجوی بینالمللی در انگلستان جذبشدهاند که بیش از نیمی از آنها از طریق مؤسسات جذب وارد دانشگاه شدهاند. درآمد انگلستان از دانشجویان بینالملل بیش از 23 میلیارد پوند بوده است که حدود نیمی از آن (بیش از 11 میلیارد پوند) توسط مؤسسات جذب بهدستآمده است.
مؤسسات جذب در انگلستان برای هدایت متقاضیان در طول فرایند پذیرش، خدماتی همچون تدوین درخواست پذیرش برای دانشجو، کمک به دانشگاه برای تبلیغات و کمک به دولت برای کاهش بار کاری اداره مهاجرت را ارائه میدهند. با توجه به اینکه انگلستان در برنامه خود تا سال 2030 جذب هرساله 600000 دانشجوی بینالمللی را در نظر دارد توجه به مؤسسات جذب برای رسیدن به این هدف ضروری است.
گزارش مذکور، چارچوبی برای تضمین کیفیت خدمات مؤسسات جذب ارائه میدهد. این چارچوب دارای بخشهای مختلفی همچون موضوعات حقوقی (قوانین مرتبط با کار مؤسسات جذب مثل صیانت از دادهها، قوانین مهاجرتی و تخلف و…)، اخلاقی (اصول عملکرد داوطلبانه)، ارائه نمونههای موفق، برنامههای آموزشی و… را در خود دارد که در تصویر زیر هر بخش این چارچوب نمایش دادهشده است.
این گزارش در انتها سه نکته اساسی برای هر چه بهتر شدن کیفیت ارائه خدمات مؤسسات جذب پیشنهاد میدهد.
- توسعه دستورالعمل ملی برای عملکرد اخلاقی مؤسسات جذب: استانداردهای اخلاقی که از طریق یک روش تعاملی تدوین شده است و مؤسسات را موظف به انجام آنها میکند.
- توسعه طرحهای آموزش مؤسسات جذب: آموزش مؤسسات جذب موجب تقویت برند آموزش عالی بریتانیا میشود. همچنین به راهنمایی درست دانشجویان بینالملل کمک میکند.
- تهیه راهنمای عملکرد صحیح برای دانشگاههایی که از مؤسسات جذب استفاده میکنند.
بهطور خلاصه میتوان این گزارش را یک گزارش مفید از عملکرد مؤسسات جذب در بریتانیا دانست که اطلاعات جامعی در مورد آمار کشورهای دانشجوفرست به بریتانیا و سازمانهای مرتبط با آموزش عالی در این کشور ارائه میدهد. در این گزارش انواع مؤسسات جذب (فردی، شرکتی، بینالمللی و پلتفورمی) با ذکر مثال آورده شده است. در پایان گزارش نیز به مقایسه 6 کشور پیشرو (انگلستان، آمریکا، استرالیا، فرانسه، نیوزلند و کانادا) بر اساس وظایف دانشگاهها، دولت، نهادهای عمومی مرتبط با موسسات جذب و کارایی این موسسات در هر کشور پرداخته است.
متن اصلی گزارش: