آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

چارچوب کیفیت کارگزاران جذب دانشجو در بریتانیا

معرفی گزارش سیاستی

تاریخ انتشار: 2021

ناشر: انجمن تعامل بین‌­الملل دانشگاه­‌های انگلیس

The British Universities’ International Liaison Association (BUILA)

این گزارش با همکاری انجمن تعامل بین‌­الملل دانشگاه‌­های انگلیس و شورای امور دانشجویان بین­‌الملل بریتانیا (UKCISA) تهیه شده است و به بررسی فعالیت کارگزاران در انگلستان می­پردازد و همچنین گزارش کوتاهی از فعالیت کارگزاران در کشورهای دیگر ارائه می­دهد. گزارش با مصاحبه با بیش از 300 مدیر موسسه جذب، 500 دانشجوی بین‌­المللی و بیش از 100 کارمند امور بین‌­الملل دانشگاه­‌ها تلاش دارد وضعیت روشنی از فعالیت مؤسسات و میزان موفقیت آن‌ها ارائه دهد.

در سال 2018 بیش از 203000 دانشجوی بین­‌المللی در انگلستان جذب‌شده‌اند که بیش از نیمی از آن‌ها از طریق مؤسسات جذب وارد دانشگاه شده­‌اند. درآمد انگلستان از دانشجویان بین‌­الملل بیش از 23 میلیارد پوند بوده است که حدود نیمی از آن (بیش از 11 میلیارد پوند) توسط مؤسسات جذب به‌دست‌آمده است.

مؤسسات جذب در انگلستان برای هدایت متقاضیان در طول فرایند پذیرش، خدماتی همچون تدوین درخواست پذیرش برای دانشجو، کمک به دانشگاه برای تبلیغات و کمک به دولت برای کاهش بار کاری اداره مهاجرت را ارائه می­‌دهند. با توجه به اینکه انگلستان در برنامه خود تا سال 2030 جذب هرساله 600000 دانشجوی بین‌­المللی را در نظر دارد توجه به مؤسسات جذب برای رسیدن به این هدف ضروری است.

گزارش مذکور، چارچوبی برای تضمین کیفیت خدمات مؤسسات جذب ارائه می­‌دهد. این چارچوب دارای بخش‌­های مختلفی همچون موضوعات حقوقی (قوانین مرتبط با کار مؤسسات جذب مثل صیانت از داده­‌ها، قوانین مهاجرتی و تخلف و…)، اخلاقی (اصول عملکرد داوطلبانه)، ارائه نمونه­‌های موفق، برنامه‌­های آموزشی و… را در خود دارد که در تصویر زیر هر بخش این چارچوب نمایش داده‌شده است.

این گزارش در انتها سه نکته اساسی برای هر چه بهتر شدن کیفیت ارائه خدمات مؤسسات جذب پیشنهاد می‌دهد.

  • توسعه دستورالعمل ملی برای عملکرد اخلاقی مؤسسات جذب: استانداردهای اخلاقی که از طریق یک روش تعاملی تدوین شده است و مؤسسات را موظف به انجام آن‌ها می­کند.
  • توسعه طرح­‌های آموزش مؤسسات جذب: آموزش مؤسسات جذب موجب تقویت برند آموزش عالی بریتانیا می­شود. همچنین به راهنمایی درست دانشجویان بین‌­الملل کمک می­کند.
  • تهیه راهنمای عملکرد صحیح برای دانشگاه‌­هایی که از مؤسسات جذب استفاده می­کنند.

به­‌طور خلاصه می­توان این گزارش را یک گزارش مفید از عملکرد مؤسسات جذب در بریتانیا دانست که اطلاعات جامعی در مورد آمار کشورهای دانشجوفرست به بریتانیا و سازمان­های مرتبط با آموزش عالی در این کشور ارائه می‌دهد. در این گزارش انواع مؤسسات جذب (فردی، شرکتی، بین‌­المللی و پلتفورمی) با ذکر مثال آورده شده است. در پایان گزارش نیز به مقایسه 6 کشور پیشرو (انگلستان، آمریکا، استرالیا، فرانسه، نیوزلند و کانادا) بر اساس وظایف دانشگاه­‌ها، دولت، نهادهای عمومی مرتبط با موسسات جذب و کارایی این موسسات در هر کشور پرداخته است.

متن اصلی گزارش:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا