آفاقنهادهای بین‌المللی

منطقه آموزش عالی اروپا

The European Higher Education Area (EHEA)

در راستای بین‌­المللی­‌شدن آموزش عالی، یکی از مهم‌ترین اقدامات، تشکیل اتحاد­های منطقه‌­ای با کشورهای همسایه و هم فرهنگ است. اتحاد منطقه‌­ای منجر به تقویت و هم‌افزایی توانمندی دانشگاه­‌ها و در نتیجه افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه‌­ها در رقابت با دیگر کشورهای جهان می­‌شود. علاوه بر این، تبادل دانش، استاد و دانشجو در اتحادیه­‌های منطقه‌­ای به دلیل نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی بسیار آسان­‌تر است و به حفظ و تقویت فرهنگ، زبان و هویت منطقه نیز کمک می­‌کند.

یکی از مهم‌ترین اتحادهای منطقه­‌ای، ایجاد منطقه آموزش عالی اروپا در سال 2010 بوده است. تاریخچه منطقه آموزش عالی اروپا به پیمان بلونیا بر می­‌گردد. این پیمان در سال 1999 بین 29 کشور اروپایی در دانشگاه بلونیای ایتالیا منعقد شد و اهداف زیر را دنبال می­‌کند.

  • تسهیل جابجایی دانشجویان دانشگاه‌های اروپایی
  • افزایش کیفیت آموزش، یادگیری و تحصیل
  • هماهنگ کردن دوره­‌های تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری)
  • یکپارچه‌­سازی سنجش مدارک و استانداردهای آموزشی

از دستاوردهای مهم این پیمان می‌­توان به افزایش جابجایی دانشجویان بین کشورهای اروپایی و بالا رفتن سطح تعامل و چندفرهنگی، افزایش توانمندی دانشجویان برای کسب فرصت­‌های اشتغال و همچنین جلوگیری از خروج نخبگان از منطقه اروپا اشاره کرد.

در حال حاضر، منطقه آموزش عالی اروپا، شامل همکاری بین‌المللی 49 کشور در زمینه آموزش عالی و با سنت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی است که طی بیست سال گذشته گام‌به‌گام، توسعه‌یافته است. این کشورها مجموعه­‌ای از تعهدات، اصلاحات ساختاری و استفاده از ابزارهای مشترک را در نظام آموزش عالی خود پذیرفته‌­اند. این تعهدات شامل رعایت ارزش‌­های کلیدی دانشگاهی، تعامل و سازگاری نظام آموزش عالی کشورها و ایجاد سیستم­‌های انتخاب واحد، ارزیابی و اعطای مدرک مشترک بوده است.

  • ارزش‌های کلیدی مشترک: ارزش­‌هایی همچون آزادی بیان، استقلال دانشگاه­، اتحادیه‌های مستقل دانشجویی، آزادی دانشگاهی، جابجایی آزاد دانشجویان و کارکنان.
  • اصلاحات ساختاری: این اطلاحات، جهت تطبیق و سازگاری نظام‌­های آموزش عالی کشورهای عضو با همدیگر و ایجاد سازوکار­هایی برای تضمین کیفیت و افزایش جابجایی کارکنان و دانشجویان و تسهیل قابلیت اشتغال آن‌هاست.
  • ابزارهای گوناگون: این ابزارها در سطح اروپا، کشورها و سازمان­‌ها با هدف ارزیابی دقیق­‌تر مدارک و دوره‌های تحصیلی فرامرزی توسعه داده شده است. ازجمله این ابزار­ها می‌­توان به شبکه‌های ENIC و NARIC، سیستم انتقال و انباشت اعتبار اروپا (ECTS)؛ مکمل مدرک دیپلم (DS)، چارچوب‌های صلاحیت‌های ملی و فراگیر (QFs)، استانداردها و دستورالعمل‌های اروپایی برای تضمین کیفیت بالاتر آموزش عالی (ESG)، پایگاه داده نتایج تضمین کیفیت خارجی (DEQAR) و… اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا