معرفی گزارش سیاستی در زمینه دانشجویان بین المللی در فرانسه
نام گزارش: استراتژی جذب دانشجویان بین المللی

سال انتشار: 2018
ناشر: CAMPUS FRANCE
معرفی ناشر:
Campus France یک موسسه فرانسوی است که در سال 2010 توسط دولت فرانسه تاسیس شده است و هدف آن بهبود آموزش عالی، بهبود خدماتدهی به دانشجویان بینالمللی و افزایش جابجایی بینالمللی است. این موسسه دارای 256 دفتر در 126 کشور جهان است و راه های اطلاعاتی را برای دانشجویان و محققان بین المللی فراهم میکند تا با موسسات آموزش عالی فرانسه بیشتر آشنا شوند. این موسسه همچنین به موسسات آموزش عالی و نهادهای تحقیقاتی فرانسه در تدوین استراتژی توسعه بینالمللی کمک میکند.
خلاصه گزارش:
در ابتدای این گزارش 24 صفحه ای با اشاره به جایگاه چهارم کشور فرانسه در میان کشورهای مهم برای دانشجویان بینالمللی (تعداد 324000 نفر)، آمارهای مختلفی از وضعیت کشور فرانسه نسبت به کشورهای رقیب بیان میشود. در ادامه با بیان اینکه متوسط میزان رشد تعداد دانشجویان بین المللی در ده ساله گذشته 50 درصد می باشد (آسیا و اقیانوسیه 90 درصد، خاورمیانه و آفریقا 72 درصد) به پیشبینی میزان دانشجویان برای سال 2025 میپردازد.

در ادامه گزارش با برشمردن رقبای همسایه (روسیه و آلمان)، رقبای مهم (کانادا و چین) و رقبای درحال ظهور (عربستان، ترکیه و هلند) به ویژگی ها و منافع دانشجویان بین المللی همچون به عنوان یک ابزار ناشناخته تاثیرگذار، ایجاد کننده قدرت نرم، ظرفیتی برای پرورش رهبران آینده و سفیران کشور فرانسه در کشورهای دیگر اشاره میکند.
این مطالعه همچنین مهمترین دلایل جذب دانشجو در چهار کشور را باهم مقایسه میکند و دلیل موفقیت کشور فرانسه در این زمینه را عواملی همچون زبان فرانسوی، فرهنگ غنی آن و دانشگاه های برتر آن میداند.

این گزارش موانع رشد جذب دانشجویان به کشور فرانسه را در قالب موارد زیر برشمرده است:
- پیچیدگی فرایندهای اداری به خصوص سیاستهای صدور ویزا
- یافتن شغل و ماندگاری در کشور فرانسه بعد از دریافت مدرک
- هزینه های بالای زندگی به خصوص قیمت مسکن
- عدم آشنایی با نظام خدمات اجتماعی و درمانی فرانسه
- مشکلات انظباق روانی و فرهنگی در زمینه سازگاری با جامعه فرانسه
- ضعف در داشتن برنامه خدمات حمایتی منسجم، همچون کشورهای اروپای شمالی و انگلستان.
گزارش در بخش دوم، با اشاره به هدفگذاری 500000 دانشجوی بین المللی برای سال 2027، به 6 موضوع مهم برای رسیدن به این هدف اشاره دارد. موضوعاتی همچون:
- ساده سازی سیاست های ویزا: تسریع در صدور ویزای دانشجوی، صدور ویزای بلندمدت و آسان تر کردن اشتغال برای دانشآموختگان
- افزایش آموزش زبان فرانسوی و میزان دروس به زبان انگلیسی: برگزاری کلاس های مجازی و تخصیص بودجه برای برگزاری کلاس های فوق برنامه آموزش فرانسوی به دانشجویان غیر فرانسوی و همچنین توسعه آموزش به زبان انگلیسی
- بالابردن کیفیت خدمات حمایتی: با ایجاد نشان ها، شاخص ها و برچسب های مشخص برای موسساتی که به دانشجویان بین المللی خدمت میدهند، سعی در تشویق نهادها و سازمان ها برای هرچه بهترکردن خدمات ارائه شده همچون مسکن، خدمات اجتماعی، دولتی و تفریحی برای دانشجویان بین المللی دارند.
- حمایت های مالی مختلف برای دانشجویان: با ایجاد سه نوع شرایط پرداخت شهریه برای دانشجویان بین المللی سعی در بالابردن عدالت و برابری در سیستم آموزش عالی دارد.
- حضور دانشگاه های فرانسه در کشورهای دیگر: دانشگاه ها با ایجاد نمایندگی، شعبه دانشگاهی و موسسه مشترک در کشورهای دیگر به جذب دانشجویان خارج از فرانسه می پردازند. مهمترین کشورهای هدف فرانسه برای جذب دانشجویان بینالمللی چین، لبنان، مراکش، تونس و ویتنام میباشند.
- ایجاد یک کارزار جامع در سطح جهانی برای معرفی جذابیت های کشور: استفاده از شبکه دیپلماتیک و ظرفیت چند رسانه ای برای تبلیغ تحصیل در فرانسه.
متن اصلی گزارش استراتژیهای جذب از موسسه کمپس فرانسه: