آفاقاخباریادداشت‌ها و اخبار

تمایل دانشجویان خارجی به ماندن در ایران/دانشجویان نخبه افغانستان تسهیلات ویژه می‌گیرند

به نقل از ایرنا: جعفر رازقی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره ارایه تسهیلات به دانشجویان نخبه افغانستان در دانشگاه های ایران، اظهار داشت: آیین نامه حمایتی برای دانشجویان نخبه افغانستان تصویب شده است که بر اساس این آیین نامه، افغانستانی های مقیم ایران که در کنکور سراسری شرکت می کنند و به رتبه زیر هزار دست می یابند از تسهیلات ویژه بهره مند می شوند. همچنین آن دسته از دانشجویان افغانستان که در آزمون های تحصیلات تکمیلی به رتبه های یک تا سه دست می یابند، شامل این آیین نامه تسهیلاتی می شوند.

به گفته مدیرکل امور دانشجویان بین الملل، این دانشجویان از پرداخت شهریه به دانشگاه های ایران معاف می شوند اما این تسهیلات فقط برای نخبگان در نظر گرفته شده است. با این حال، با توجه به شرایط کشور افغانستان در تلاش هستیم سایر دانشجویان افغانستان هم امکان تحصیل در ایران را پیدا کنند ولی در مورد ارایه شرایط و تسهیلات باید تصمیم گیری شود.

پذیرش بدون محدودیت دانشجویان غیرایرانی

رازقی درباره ظرفیت دانشگاه ها برای جذب دانشجویان بین الملل، گفت: دانشگاه های کشور با دریافت مجوز جذب دانشجوی بین الملل و با لحاظ شرایط و قوانین مربوطه می توانند نسبت به جذب دانشجو از کشورهای مختلف اقدام کنند. سیاست های وزارت علوم در راستای افزایش تعداد دانشجویان بین المللی با لحاظ استانداردها و کیفیت مطلوب آموزش عالی کشور است.

رازقی با بیان اینکه دانشگاه های کشور بیشتر از آن چیزی که در برنامه ششم توسعه قید شده بود، نسبت به جذب دانشجوی بین الملل اقدام کردند، خاطرنشان کرد: وزارت علوم بر اساس برنامه ششم توسعه مکلف بود ۱.۸ دهم درصد دانشجوی خارجی جذب کند اما از این تعداد عبور کردیم و الان ۲.۲۵ صدم درصد دانشجویان دانشگاه های کشور را دانشجویان غیرایرانی تشکیل می دهند.

تمایل دانشجویان غیرایرانی به ماندن در ایران

مدیرکل امور دانشجویان بین الملل در سازمان امور دانشجویان درباره تمایل این دانشجویان برای ماندن در ایران، گفت: تعدادی از دانشجویان غیرایرانی به دلیل قرابت فرهنگی، مذهبی و اعتقادی تمایل به ماندن در کشورمان دارند اما بر اساس قانون اتباع خارجی، اجازه اشتغال در داخل کشور ندارند و باید به کشور خود برگردند.

رازقی ادامه داد: با توجه به اینکه زمینه اشتغال و چشم اندازی برای آینده این دانشجویان در داخل کشور وجود ندارد، برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مانند کشورهای اروپایی می روند. در این کشورها، علاوه بر تحصیل و دریافت مدرک، امکان اشتغال هم برای دانشجویان فراهم است.

وی با بیان اینکه سازمان امور دانشجویان به دنبال ایجاد فرصتی برای نخبگان غیرایرانی در داخل کشور است، افزود: به دنبال ایجاد زمینه ای برای اشتغال نخبگان غیرایرانی هستیم چرا که حضورشان از نظر اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کمک کننده است. به عنوان مثال، در مراودات بین المللی شرکت ها و سازمان ها، نخبگان غیرایرانی در مقایسه با کارشناسان ایرانی می توانند با کشور مقصد ارتباط بهتر برای همکاری برقرار کنند.

منبع
ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا