آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

بررسی علاقه‌مندی دانشجویان به برنامه‌های آموزشی در قلمرو آموزش تحصیلات تکمیلی اروپا

مؤسسه StudyPortals در گزارشی به بررسی میزان علاقه‌مندی دانشجویان به تحصیل در برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی در قلمرو آموزش تحصیلات تکمیلی قاره اروپا پرداخته است. این گزارش که نتیجه یک کار پژوهشی 12 ماهه حد فاصل ماه‌های آپریل 2021 تا مارچ 2022 است به مقایسه وضعیت علاقه‌مندی این دانشجویان با مدت زمان مشابه در سال 2020-2021 پرداخته است.  این پژوهش میزان علاقه‌مندی این دانشجویان را به تفکیک در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد بررسی کرده است.

این پژوهش بر پایه داده‌های ناشناسی انجام‌گرفته است که توسط وب‌سایت این مؤسسه از سال 2013 جمع‌آوری‌شده است. 52 میلیون کاربر این وب‌سایت بیش از 120 کشور دنیا را پوشش می‌دهند. به این جهت که این وب‌سایت یک درگاه مبتنی بر زبان انگلیسی است و بر یک کشور خاص تمرکز ندارد می‌تواند تحلیل مناسبی از میزان علاقه‌مندی دانشجویان بین‌المللی به برنامه‌های آموزشی در کشورهای مختلف اروپا ارائه دهد.


در ابتدای این گزارش مؤسسه StudyPortals به رتبه‌بندی کشورهای حوزه آموزشی اروپا در جذب دانشجویان بین‌المللی و همچنین میزان تغییرات آنها در طول یک سال گذشته پرداخته است. نمودار زیر این اطلاعات را نشان می‌دهد.

همان‌طور که از جدول بالا مشخص است آلمان، بریتانیا و هلند پرطرف‌دارترین مقصد دانشجویان بین‌المللی هستند که وضعیت بریتانیا با رشد 9/10 درصدی از دو کشور دیگر بهتر بوده است. با‌این‌وجود بیشترین درصد میزان رشد مخصوص این کشورها نمی‌باشد. ایتالیا با 2/45 درصد بیشترین میزان رشد را در سال گذشته تجربه کرده است. پرتغال و لهستان نیز به ترتیب با 6/28 و 1/26 پس از ایتالیا قرار می‌گیرند. این در حالی است که سه کشور ایسلند، دانمارک و سوئیس در سال گذشته با رشد منفی مواجه بودند.

در بخش بعدی، این موسسه با تفکیک وضعیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد وضعیت علاقه‌مندی این دانشجویان را در هر کشور مقایسه کرده‌اند. به‌طورکلی میزان علاقه‌مندی دانشجویان مقطع کارشناسی به تحصیل در کشورهای حوزه آموزشی اروپا کاهش بیشتری را در مقایسه با دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تجربه کرده است.

تجربه کشورها در این بخش هم یکسان نیست. دو کشور اول در این رده‌بندی، یعنی آلمان و بریتانیا هرچند در بخش کارشناسی ارشد با افزایش متقاضی مواجه بودند، اما این وضعیت در بخش دانشجویان کارشناسی با کاهش جدی مواجه بوده است. ایتالیا یک نمونه موفق در جذب دانشجو در هر دو بخش دانشجویان کارشناسی (2/55) و دانشجویان کارشناسی ارشد (5/42) شاهد افزایش قابل‌توجه درصد میزان متقاضی بوده است. به‌طورکلی در بخش مقطع کارشناسی دانمارک و در بخش کارشناسی ارشد ایسلند شاهد بیشترین کاهش میزان دانشجوی متقاضی بودند.

این گزارش به بررسی مقایسه‌ای وضعیت متقاضیان داخلی و خارجی حوزه آموزشی اروپا نیز می‌پردازد که دو نمودار زیر شرح کامل این موضوع است.

بیشترین کاهش مراجعه از درون قلمرو جغرافیایی آموزشی اروپا به انگلستان، سوئیس، فنلاند، دانمارک، ایسلند و سوئد بوده است. درحالی‌که ایتالیا، پرتغال و لهستان شاهد افزایش میزان مشاهده صفحاتشان بوده‌اند. این وضعیت در خصوص متقاضیان خارج از قلمرو آموزشی اروپا کاملاً متفاوت است و میزان مشاهده صفحات مربوط به کشورهای این منطقه اغلب با افزایش قابل‌توجهی مواجه بوده است. بیشترین درصد افزایش در این بخش باز هم مربوط به ایتالیا است. کشورهای مالت، لهستان، فنلاند، اتریش، پرتغال، اسپانیا و چک نیز پس از ایتالیا حائز بیشترین افزایش درصد مراجعه به صفحاتشان بوده‌اند.

در بخش پایانی این پژوهش آماری، موسسه Studyportals به بررسی وضعیت نسبت میان علاقه‌مندی به تحصیل در پایتخت کشور ها به عنوان یک مقصد تحصیلی در مقایسه با کل آن کشور پرداخته است.


 ریکجویک پایتخت ایسلند با جذب نزدیک به 93 درصدی مخاطبان به خود بیشترین سهم را در بین مخاطبان علاقه‌مند به تحصیل در ایسلند به دست آورده است. پراگ نیز با جذب نزدیک به 62 درصد از دانشجویان به نسبت کل جمهوری چک از سهم قابل‌توجهی در مقایسه با دیگر پایتخت‌های اروپایی برخوردار گردیده است. بااین‌حال وین پایتخت اتریش با افزایش نزدیک به 10 درصدی علاقه‌مندی دانشجویان به تحصیل در این شهر بیشترین افزایش را تجربه کرده است و از سوی دیگر بخارست پایتخت رومانی با کاهش 16 درصدی، ورشو پایتخت لهستان با کاهش 6 درصدی در فراگیری میان مخاطبان علاقه‌مند به تحصیل در این شهرها بیشترین کاهش را تجربه کرده‌اند.

نتیجه‌گیری:

با مطالعه این گزارش در می‌یابیم وضعیت علاقه‌مندی دانشجویان به برنامه‌های آموزشی در منطقه آموزشی اروپا در کشورهای مختلف در بازه زمانی یک سال گذشته یکسان نبوده است. به طور مشخص جذابیت مقصدهای ایتالیا، پرتغال و لهستان برای دانشجویان افزایش‌یافته است. درحالی‌که این مقیاس برای کشورهای دانمارک، ایسلند و سوئیس مطلوب نبوده است. کاهش قابل‌توجه جذابیت این برنامه‌های آموزشی برای دانشجویان مقیم منطقه آموزشی اروپا در مقایسه با افزایش جذابیت این برنامه‌ها برای دانشجویان خارج از این منطقه بیانگر موقعیت جالب‌توجه تبلیغات و برندسازی این دانشگاه‌ها و کشورها برای جذب حداکثری دانشجویان خارج از مرزهای منطقه آموزش اروپا است.

متن کامل گزارش:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا