آفاقآمارهای بین‌المللیدر جهان چه میگذرد؟
موضوعات داغ

مقایسه دو دانشگاه برتر در ایران و ترکیه (دانشگاه شریف و دانشگاه کوچ)

ارزیابی دانشگاه‌ها در دنیا یکی از روش‌های افزایش سطح کیفی آن‌ها در فضای رقابتی است. سایت‌های معتبری در دنیا وجود دارد که به این امر می‌پردازند یکی از این سایت‌های شناخته‌شده QS است که در آن بر اساس معیارهای مشخص‌شده دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. سایت QS این امکان را می‌دهد که جایگاه دانشگاه‌های کشور را در سطح جهانی بسنجیم و همچنین به بررسی وضعیت آنان را در مقایسه با دانشگاه‌های هم‌سطح در منطقه بپردازیم. در این یادداشت به مقایسه وضعیت دو دانشگاه شریف و دانشگاه کوچ پرداختیم هر دو دانشگاه جز دانشگاه‌های برتر ملی در کشور مربوط می‌باشند.

دانشگاه صنعتی شریف:

دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ باهدف تربیت و تأمین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز کشور، در سطوح بالای علمی تأسیس گردید. این دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان دانشگاهی جوان و در حال رشد است. خوشبختانه در طول دوران فعالیت خود توانسته است به‌صورت یک موسسه علمی پیشرو در صنعت، فناوری‌های روز و علوم کاربردی در عرصه علم، منطقه‌ای و جهانی مطرح و جایگاه ارزشمندی پیدا کند و به‌عنوان مرکزی برای تبدیل رویاهای نسل‌های ایرانی به واقعیت‌های امروزی همواره مورد تحسین و شگفتی جامعه باشد. هدف این دانشگاه، فراهم نمودن محیطی علمی و پویا برای کسانی است که در راستای کسب علم و دانش تلاش می‌نمایند و پایگاه و نقطه اتکاء و اعتماد آنانی است که واقعیات و حقایق علمی را درک کرده، برای نشان دادن آن به دیگران کوشش می‌کنند.

دانشگاه صنعتی شریف دارای ۴۷۵ عضو هیئت‌علمی است. از این تعداد ۱۶۲ نفر (۳۴%) در مرتبه استاد تمام، ۱۳۹ نفر (۲۹%) در مرتبه دانشیار، ۱۶۳ نفر در مرتبه استادیار (۳۴%) و ۱۱ نفر به‌عنوان مربی (۲%)، اعضای هیئت‌علمی را تشکیل می‌دهند. (منبع: سایت دانشگاه شریف)

نمودار 1- رتبه دانشگاه شریف بر اساس رتبه‌بندی QS

دانشگاه کوچ ترکیه (Koc university):

دانشگاه کوچ یک دانشگاه خصوصی غیرانتفاعی در شهر استانبول است که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. از زمان تأسیس، دانشگاه کوچ به یکی از دانشگاه‌های پیشرو در ترکیه تبدیل‌شده است و آموزش در سطح جهانی ارائه می‌دهد. دانشگاه کوچ به تعهد در برتری و برنامه‌های رفاهی آن معروف است که موجب جذب اساتید بین‌المللی معتبر از سراسر جهان شده است. هیئت‌علمی این دانشگاه، شامل محققان برجسته ترکیه و دکترا می‌باشد که از مؤسسات تحقیقاتی نخبگان از سراسر جهان جذب‌شده‌اند و موردتوجه بسیاری از دانشجویان خارجی علاقه‌مند به تحصیل در ترکیه است. دانشگاه کوچ دارای ۶۲۱۶ دانشجو می‌باشد و ۲۲ برنامه کارشناسی، ۳۲ برنامه کارشناسی ارشد و ۲۹ برنامه دکترا ارائه می‌دهد. مأموریت تحقیقاتی دانشگاه کوچ کمک به نهاد جهانی دانش و تأثیرگذاری بر تحولات فکری، فناوری، اقتصادی و اجتماعی در مقیاس جهانی است. اعضای هیئت‌علمی به‌صورت جداگانه و در تیم‌های بین‌رشته‌ای طراحی‌شده استراتژیک در زمینه‌های خود مشارکت می‌کنند. مأموریت پژوهشی دانشگاه کوچ تمرکز بر ضرورت مشارکت در دانش جهانی و تأثیرگذاری بر تحولات فکری، تکنولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی در مقیاس جهانی است. در ۲۵ سال گذشته، دانشگاه کوچ رکورد قابل‌توجهی در تحقیقات داشته است. (منبع: ویکی‌پدیا)

دو دانشگاه مذکور به دلیل نزدیکی رتبه در سایت QS برای مقایسه انتخاب‌شده‌اند. از تفاوت‌های اصلی این دو دانشگاه می‌توان به خصوصی (غیردولتی) بودن دانشگاه کوچ اشاره کرد که جز بهترین دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه محسوب می‌شود. جزییات رتبه‌بندی ازلحاظ معیارهای رتبه‌بندی در سایت QS در تصاویر زیر قابل‌مشاهده و مقایسه هستند.

نمودار 2-رتبه‌بندی دانشگاه کوچ بر اساس QS

مقایسه و جمع بندی:

همان‌گونه که در نمودارها مشاهده می‌شود هر دو دانشگاه در رتبه بین 300-500 قرار دارند. دانشگاه شریف رتبه 380 و دانشگاه کوچ رتبه 477 را دارا است. نکته قابل‌توجه، تعداد دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه شریف نسبت به دانشگاه کوچ می‌باشد که تعداد آن یک‌دهم دانشگاه کوچ است همچنین در دیگر معیارهای بین‌المللی تعداد دانشکده‌های بین‌المللی دانشگاه شریف حدوداً یک‌چهارم دانشگاه کوچ است اما در سطح پژوهش‌های بین‌المللی دانشگاه شریف 10 درصد بیشتر از دانشگاه کوچ می‌باشد. از دیگر معیارهای رتبه‌بندی که دانشگاه شریف را در رتبه بالاتر از دانشگاه کوچ قرار می‌دهد اعتبار هر دانشکده و تعداد فارغ‌التحصیلان مشغول به کار این دانشگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا