آفاقدر جهان چه میگذرد؟نهادهای بین‌المللی

شورای عالی ترک‌های خارج از کشور (ی­.ت.­ب)

 این نهاد (ی.ت.ب)[1] در سال 2010 تأسیس گردید و وظیفه هماهنگ کردن فعالیت‌های ترک‌های مقیم خارج از کشور، جوامع مرتبط و توسعه خدمات­‌رسانی برای آن‌ها‌ را بر عهده دارد. شورا با اهداف مختلفی تشکیل‌شده است. اهدافی همچون:

  • بازگرداندن نخبگان مقیم خارج از ترکیه (ایجاد مهاجرت معکوس)؛
  • گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با جوامع هم فرهنگ (ترک­‌های منطقه)؛
  • حمایت و هدایت ترکیه­‌های خارج از کشور و ایجاد یک دیاسپورای قوی از آن­‌ها؛

در راستای دستیابی به اهداف بالا در 12 سال گذشته این شورا فعالیت‌­ها و اقدامات متنوع و متعددی داشته است.

  • اجرای بورسلاری ترکیه: شورای ی.ت.ب از سال 2012 مدیریت بورس‌­های دولت ترکیه را برعهده‌گرفته است. درحالی‌که در سال 2008، تنها 8 هزار نفر از 50 کشور برای دریافت بورسیه درخواست داده بودند؛ بورسلاری ترکیه (به معنای بورس­‌های ترکیه)، با یک برنامه بازاریابی موفق توانست، در سال 2021 این عدد را به 165 هزار درخواست از 178 کشور برساند که از اين تعداد هرساله، حدود چهار هزار نفر پذيرش می‌شوند. بيشتر اين دانشجويان از کشورهای آسيای ميانه، جنوب شرق آسيا، كشورهای خاورمیانه، كشورهای آفريقايی و قفقاز هستند. دولت تركيه دانش‌­آموختگان اين بورسيه را سفيران تركيه در کشور خودشان معرفی می­‌کند.
  • برنامه کارآموزی ترکیه: برنامه کارآموزی جوانان، با هدف آشنا کردن نسل­‌های دوم و سوم ترکیه‌­ای که خارج از ترکیه بزرگ‌شده‌اند اجرا می‌شود. در این راستا، ی.ت.ب، با ایجاد شرایط کارآموزی برای آن‌ها، جهت اشتغال موقت در مراکز تجاری، عمومی، مؤسسات، شرکت‌ها، سازمان‌ها و سازمان‌های غیردولتی ترکیه باعث می­‌شود که با کشور مادری خود بیشتر آشنا شوند.
  • برنامه رهبران جوان: حضور 6 میلیون نفر ترکیه‌­ای‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی، یک دیاسپورای قوی برای این کشور ایجاد کرده است. تسلط به زبان کشور میزبان و داشتن پیشینه تحصیلی معتبر برای مشارکت در جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی کشور میزبان، به جوانان ترکیه‌­ای فرصت‌های شغلی بهتر و همچنین موقعیت بالاتر در آن جامعه را می‌دهد. در این راستا، ی.ت.ب برای حمایت از کودکان و جوانان در خارج از کشور برنامه­‌های آموزشی و حمایتی اجرا می­‌کند تا بتوانند رهبران جامعه خود شوند و برای ترکیه منافعی ایجاد کنند. ​​از سال 2013 برنامه‌ رهبران جوان برای حمایت از آموزش، توسعه اجتماعی و فرهنگی جوانان و معرفی الگوهای موفق در خارج از کشور اجرا می­‌شود. هدف این برنامه، کمک به رشد فردی جوانان از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی تاریخی و فرهنگی، سمینارها، سفرها، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های انگیزشی، برنامه‌های فرهنگی و هنری است.
  • بورس تحصیلی شهروندان خارج از کشور: اتباع ترکیه در تحصیلات دانشگاهی و به­‌خصوص علوم اجتماعی و انسانی در دنیا سرآمد هستند. ی.ت.ب ​​برنامه بورس تحصیلی شهروندان خارج از کشور را برای حمایت از مشارکت و موفقیت شهروندانش در زندگی آموزشی، فرهنگی و دانشگاهی در کشورهای محل اقامتشان ایجاد کرده است.
  • برنامه­‌های تحرک فرهنگی: هویت و الگوهای رفتاری جوانان خارج از کشوردر تعامل گسترده­ با فرهنگ جامعه‌ میزبان، به‌سرعت در حال تغییر و تحول است؛ بنابراین، اطمینان از حفظ ارزش‌های ملی، اخلاقی، تاریخی و فرهنگی ترکیه و انتقال به نسل‌های آینده توسط آنان بسیار مهم است؛ در این زمینه، ی.ت.ب مطالعات و فعالیت‌هایی را باهدف کمک به جوانان انجام می­‌دهد تا آن­ها به افرادی با اعتمادبه‌نفس، موفق، فعال و مسئولیت‌پذیر که دارای حس تعلق اجتماعی و تاریخی هستند و با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند درگیر هستند، تبدیل شوند.

[1] Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (YTB)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا