آفاقدر جهان چه میگذرد؟گزارش‌های سیاستی

جذب و نگهداری دانشجویان بین‌المللی درآلمان: مطالعه­‌ای به‌ سفارش شبکه مهاجرت اروپا

سال انتشار:2019

ناشر: اداره مهاجرت و پناهجویان فدرال آلمان

معرفی شبکه مهاجرت اتحادیه اروپا:

شبکه مهاجرت اروپا (European Migration Network (EMN))، در سال 2008 توسط کمیسیون اروپا ایجاد شد تا به نیاز تبادل اطلاعات معتبر در سطح اروپا در زمینه مهاجران و پناه­جویان پاسخ دهد. وظیفه EMN برآوردن نیازهای اطلاعاتی نهادهای اتحادیه اروپا، مقامات و موسسات کشورهای عضو و همچنین عموم مردم است. این شبکه، اطلاعات به روز، بی­طرف، قابل اعتماد و ارزیابی شده در مورد مهاجرت و پناهندگی با هدف حمایت از سیاست­گذاری در این زمینه‌ها را ارائه می‌دهد. در این شبکه هرکشور با داشتن یک نقطه تماس ملی (National Contact Point) با کشورهای دیگر در ارتباط قرار می­گیرد.

شبکه مهاجرت اروپا

خلاصه گزارش:

یکی از مهم‌ترین اهداف دولت فدرال، همکاری­‌های علمی همچون به رسمیت شناختن مدارک آموزش­‌عالی و آموزش فنی حرفه‌­ای و همچنین همکاری آموزشی باموسسات آموزش­‌عالی دیگر کشورها عنوان شده است.

در سال 2018 در کنفرانس روسای دانشگاه­‌های آلمان (German Rectors’ Conference) اعلام شد که تعداد 33000 دانشجوی بین­‌المللی براساس همکاری متقابل، پذیرش شده‌­اند. 5 کشور اصلی فرستنده دانشجویان بین­‌المللی به آلمان کشورهای چین، هند، روسیه، سوریه و ترکیه عنوان شده است و مواردی همچون موقعیت فرد در کشور خود، وضعیت شخصی وی، میزان درآمدزایی رشته تحصیلی، ارائه دروس به زبان انگلیسی و همچنین شهرت دانشگاه و دانشکده را از دلایل تمایل دانشجویان به تحصیل در آلمان برشمرده است.

چالش‌­های جذب دانشجویان بین­‌المللی به آلمان بر اساس این گزارش عمدتاً ناشی از زمان طولانی، قوانین پیچیده و دست‌­وپاگیر مربوط به مراحل پذیرش، ویزا و اقامت و تعداد کم دوره­‌های آموزش زبان انگلیسی در مقایسه با سایر کشورها، ذکر شده است. از این رو نویسندگان بر لزوم ارائه اطلاعات کامل و شفاف به گروه‌­های هدف و اطمینان از آشنایی دانشجویان بین‌­المللی به مقررات اقامت در آلمان تاکید می‌­کنند و گذراندن دوره­‌های مقدماتی که به ­نام (Studienkolleg) شناخته می­شوند و دوره­‌های مقدماتی زبان را مفید می­داند.

گزارش بر حمایت­‌های محلی توسط سازمان‌­های مربوطه همچون سازمان خدمات دانشجویان (Studierendenwerke) تاکید می‌­کند و مهم‌ترین چالش‌­های یک دانشجوی بین‌­المللی در آلمان را در حین تحصیل را یافتن محل اقامت، تامین مالی هزینه‌­های تحصیل، مشکلات زبان، دانش کم در مورد وضعیت اقامتی برمی­‌شمرد.

این گزارش در هشت فصل به شرح زیر تدوین گردیده است:

در فصل اول: دلیل اصلی جذب دانشجویان بین­‌الملل در آلمان، تامین نیروی کار با کیفیت و بالابردن شهرت نظام آموزش­‌عالی آلمان، بیان می‌­شود و به دو هدف اصلی سال 2013 دولت فدارال، که یکی جذب 350000  دانشجوی بین­‌المللی برای سال 2020 و دومی تشویق دانشجویان آلمانی به تحصیل در کشورهای دیگر است اشاره می­‌کند. در این فصل دلایل دیگر جذب دانشجویان بین‌­المللی، حل چالش کاهش جمعیت در آلمان، ایجاد شبکه‌­های فراملی، تقویت مهارت­‌های زبانی و توانمندی­‌های بین­‌فرهنگی دانشجویان ذکر شده است.

در فصل دوم: چارچوب سیاستی برای جذب و حفظ دانشجویان بین­‌المللی ارائه شده است و همچنین ساختار آموزش­‌عالی آلمان، اقدامات و استراتژی‌­های اصلی در سطح فدرال و محلی را توضیح می­‌دهد.

در فصل سوم: خلاصه ای از آمار مربوط به دانشجویان بین­‌المللی را که از مرکز “آمار آموزش عالی” آمده‌است. این آمارها از نظرسنجی‌ها استخراج شده است و مهم‌ترین دلایل تحصیل در آلمان را توضیح می­‌دهد.

فصل چهارم: مروری بر شرایط چارچوب­‌های قانونی برای اتباع کشورهای ثالث (کشورهای خارج از اتحادیه اروپا) که مایل به تحصیل در آلمان هستند، (از درخواست و پذیرش گرفته تا گرفتن روادید و اعطای اقامت و حقوق و تعهداتی که برای دانشجویان تعیین می‌­شود) ارائه می‌­دهد.

فصل پنجم: شامل مرور اقدامات انجام شده برای جذب دانشجویان بین­‌المللی در سطح فدرال، محلی و آموزش­‌عالی است، خدماتی مانند اطلاع‌­رسانی، بازاریابی، دوره­‌های زبان انگلیسی و دوره‌­های آماده‌سازی برای تحصیل، چالش­‌ها و شیوه­‌های موفقیت آمیز انجام این فعالیت­‌ها، شرح داده می­شود.

فصل ششم: بر اقدامات حمایتی از دانشجویان بین­‌المللی در آلمان، مشکلات و نحوه اجرای مناسب آن تمرکز دارد.

فصل هفتم: پیش شرط­‌ها و اقدامات قانونی برای نگهداشت دانشجویان بین­‌المللی را توضیح می­دهد. اقدامات انجام شده توسط دانشگاه‌­های برتر، مقامات محلی، شرکت­‌ها و سایر بازیگران که از دانشجویان بین­‌المللی در زمینه اشتغال پس از تحصیل پشتیبانی می‌کنند را بیان کرده و چالش­‌ها و شیوه­‌های موفقیت­‌آمیز مربوطه را شرح می­دهد.  

و در فصل هشتم: به همکاری‌­های بین‌­المللی بین دانشگاه‌­های برتر و دیگر بازیگران در سطح فدرال، محلی و آموزش عالی و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فرار مغزها می­‌پردازد.

متن اصلی گزارش:

منبع
اداره مهاجرت فدرال آلمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا